Vatikán. Na Svatopetrském náměstí se dnes dopoledne sešlo asi 25 tisíc lidí na generální audienci. Byla zahájena čtením z Matoušova evangelia (28,19-20), ve kterém Zmrtvýchvstalý Pán dává apoštolům přesný pokyn: „Jděte získejte za učedníky všechny národy a křtěte je ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého.“ Papež František zahájil nový cyklus věnovaný svátosti křtu a svoji dnešní katechezi končil slovy:
„Křest umožňuje Kristu, aby žil v nás, a nám, abychom žili v Něm a spolupracovali v církvi, každý podle svého stavu, na proměně světa. Jednou obdržená křestní koupel osvěcuje celý náš život a vede nás až do nebeského Jeruzaléma. Křest má svoje „před“ i „po“. Tato svátost předpokládá pouť víry nazývající se katechumenát, pokud jde o dospělého, který o křest požádá. Avšak také děti jsou již do starověku křtěny v rodičovské víře (srov. Křestní obřady malých dětí, Všeobecný úvod, 2). K tomu bych chtěl něco říci. Někteří si říkají: proč ale křtít dítě, které nemůže rozumět? Až vyroste a bude mít rozum, samo bude moci požádat o křest. Toto je však projev nedůvěry v Ducha svatého, protože křtíme-li dítě, pak do něj vstupuje Duch svatý, a Duch svatý umožňuje, aby v tomto dítěti jakožto dítěti rostly křesťanské ctnosti a později rozkvetly. Vždycky je třeba dávat všem, všem dětem tuto možnost, aby v sobě měly Ducha svatého, který je vede životem. Nezapomínejte křtít děti!
Nikdo si nezasluhuje křest, který je vždycky darem daným zdarma všem, dospělým i novorozencům. Avšak podobně jako semeno se ujímá a přináší plody v půdě živené vírou. Křestní sliby, které každoročně obnovujeme při Velikonoční vigilii, je nutné každý den oživovat, aby ten, kdo křest obdržel, byl stále „kristifikován“ (česky lze říci křtěn, protože slovo křest se ve slovanských jazycích etymologicky odvozuje od slova Kristus – pozn.překl.). Nebojme se toho slova. Přijetím křtu je totiž pokřtěný „kristifikován“, to znamená připodobněn Kristu, proměněn v Krista, a stává se opravdu druhým Kristem.“
PLNÉ ZNĚNÍ papežovy KATECHEZE je ZDE
(mig)