Vatikán.
Benedikt XVI. dnes od 18:00 předsedal ve svatopetrské bazilice slavení prvních nešpor z první neděle adventní. Toto zahájení nového liturgického roku bylo letos spojeno s modlitební vigilií a eucharistickou adorací za počatý lidský život. Ta se dnes z iniciativy Papežské rady pro rodinu slaví na celém světě. Benedikt XVI. v dnešní homilii mimo jiné řekl:
?Věřit v Ježíše Krista znamená také vidět člověka nově, pohledem důvěry a naděje. Ostatně, sama zkušenost a zdravý rozum dosvědčují, že lidská bytost je sebevědomým a svobodným, neopakovatelným a nenahraditelným podmětem schopným rozumět a chtít; je vrcholem všech pozemských skutečností, vyžaduje, aby byla uznávána jako hodnota sama o sobě a vždycky si zasluhuje, aby byla přijímána s úctou a láskou. Má právo, aby s ní nebylo zacházeno jako s předmětem, který lze vlastnit, nebo jako s věcí, se kterou lze libovolně manipulovat, aby nebyla redukována na pouhý nástroj k užitku ostatních a jejich zájmů. Lidská osoba je sama o sobě dobrem a je zapotřebí vždycky usilovat o její celistvý rozvoj. Láska vůči všem, je-li upřímná, pak spontánně prokazuje přednostní pozornost těm nejslabším a nejchudším. Do této linie zapadá starost církve o počatý život, který je nejkřehčí a nejvíce ohrožovaný egoismem dospělých a zatemňováním svědomí. Církev neustále odkazuje na prohlášení Druhého vatikánského koncilu proti interrupci a každému násilí vůči počatému lidskému životu: ?Život se má s největší péčí chránit už od samého početí? (ibid., č.51).
Určité kulturní tendence se snaží znecitlivit svědomí zdánlivými důvody. Věda samotná o embryu v mateřském lůně tvrdí, že je autonomní, schopné interakce s matkou, koordinuje biologické procesy, má kontinuální vývoj a rostoucí organickou komplexnost. Nejedná se o shluk biologického materiálu, nýbrž o novou, dynamickou a podivuhodně vybavenou živou bytost, o nového jedince lidského druhu. Tak tomu bylo u Ježíše v Mariině lůně; tak tomu bylo u každého z nás v mateřském lůně. Spolu se starověkým křesťanským autorem Tertuliánem můžeme tvrdit: ?I ten, který teprve bude, je člověkem? (Apologeticum, IX, 8); neexistuje žádný důvod, proč by neměl být považován za osobu již od početí.?
PLNÉ ZNĚNÍ HOMILIE Benedikta XVI. je ZDE
(RaVat)