Vatikán.
O poslání biskupských konferencí hovořil dnes Benedikt XVI. k poslední skupině brazilských biskupů, které přijal postupně v rozmezí 14 měsíců v rámci jejich kanonické návštěvy
ad limina. Tato poslední skupina nepočetnějšího episkopátu na světě pocházela z regionu, který zahrnuje hlavní město této nejrozlehlejší země jižní Ameriky. Benedikt XVI. připomněl, že biskupská konference podle Kodexu kanonického práva společně plní určité pastorační úkoly ku prospěchu věřících i všech obyvatel daného území. Biskupská konference nezastupuje jednotlivé biskupy v jejich přímé pastorační odpovědnosti za svěřené místní církve, ale ulehčuje jejich vzájemnou spolupráci.
?Když se scházíte na svých zasedáních, musíte především hledat co nejúčinnější prostředky k tomu, aby univerzální nauka církve dosahovala vhodným způsobem k lidu, který je vám svěřen. Poslání učit plníte podle pokynů mého ctihodného předchůdce Jana Pavla II. v motu proprio Apostolos suos a přitom zaujímáte postoj k nově se vynořujícím otázkám. Tak můžete vést lidská svědomí směrem k náležitým řešením nových problémů, vyvolaných sociálními a kulturními proměnami. Určité problémy dnes vyžadují součinnost biskupů: zejména šíření a ochrana víry a morálky, překlady liturgických knih, formace nových povolání zvláštního zasvěcení, vypracovávání katechetických pomůcek, ekumenické nasazení, vztahy se státem, obrana lidského života od početí do přirozené smrti, svatost rodiny a manželství mezi mužem a ženou, právo rodičů na výchovu svých dětí, náboženská svoboda a další práva člověka, jakož i mír a spravedlnost.?
Papež zmínil, že první skupinu brazilských biskupů potkal loni 7. září v den výročí vyhlášení nezávislosti Brazílie (r. 1822). Také dnešní audience dvaceti biskupů této země se konala v den státní svátku, v dne výročí vyhlášení republiky (r. 1889). ?Využívám této příležitosti, abych zdůraznil ještě jednou význam evangelizačního působení církve při vytváření brazilské národní identity ? řekl také papež. ? Jak dobře víte, nynější sekularizovaná společnost vyžaduje od křesťanů nové svědectví života, aby hlásání evangelia bylo přijímáno jako to, čím skutečně je, totiž dobrou zprávou o spásonosném konání Boha, který vychází vstříc člověku.?
(mig)