Vatikán.
Sedmým dnem pokračuje ve Vatikánu Synod biskupů o Božím slově. Synodní otcové se dnes dopoledne sešli na již 10. generální kongregaci.Vietnamský biskup,
Joseph Vo Duc Minh, promluvil o Božím Slově v tradici svého národa, kde se velikonoční tajemství Krista silně spojuje s kultem předků O františkánském způsobu interpretace Božího slova mluvil biskup
Stanislav Zvolenský ze Slovenska a generál minoritů, o.
José Rodríguez Carballo.
Na dnešní generální kongregaci vystoupil také pražský arcibiskup, kard. Miloslav Vlk. Mluvil o zkušenosti malých skupin v době komunismu. Přinášíme Vám shrnutí jeho vystoupení, jak bylo publikováno v aktech synodním Bulletinu:
Nechci opakovat to, co bylo již vícekrát řečeno, ani nechci jen rozvíjet teologii Slova. Chtěl bych vyprávět, co by potvrzení, zkušenost se Slovem Božím z doby komunismu.
Komunistická strana velice usilovala o mládež. Jakákoliv organizace věřících byla zakázána. Proto se tajně scházely na horách a v lesích na chalupách. V té situaci bylo obtížné mít kněze, který by je vedl a sloužil mši . To, co měli v rukou byla Bible a Dei Verbum. Každý den začínali četbou a rozjímáním Slova a povzbuzovali se k tomu, aby ho žili společně během dne. Jednou připadli na slova: ?Milujte se navzájem, jako jsem já miloval vás?? (Jan 15,12). Snažili se intenzívně žít toto Slovo a po jisté době intenzivního života Slova si všimli, že Duch svatý, přítomný v jejich srdcích, se stal silou, která z nich vytvořila společenství. Přišli na to, že síla Ducha svatého v jejich srdcích, Boží lásky, kterou společně prožívali, přiváděla Zmrtvýchvstalého do jejich středu, podle Ježíšových slov: ?Kde jsou dva nebo tři shromážděni v mém jménu, tam jsem já uprostřed nich.? (Mt 18,20)
Jeden z nich jednou s sebou přivedl jednoho svého přítele aniž by mu příliš vysvětloval, o jakou skupinu jde. Večer, když se mluvilo o uplynulém dni, zeptal se ten chlapec: tady mezi vámi je něco zvláštního. Co to je?
Jindy tato skupina vyjela do východního, komunistického Německa, kde církev byla svobodnější. Pozvali další mladé, kteří nebyli zvyklí žít ze svátostí. Také tam žili z Božího slova? Bylo možné účastnit se každá den mše svatá. Po několika dnech života v živém, hlubokém společenství, se nepraktikující mladí ve chvíli eucharistického společenství cítili vyloučeni z komunity. Požádali proto o zpověď. Veřejně potom mluvili o tom, že společenství, jednota skupiny byla tak silná, že v posvátném okamžiku eucharistického společenství bylo obtížné cítit se ?exkomunikovaní.?
Společenství založené v Božím slovu má velkou přitažlivost. Po několika letech uprostřed nich vyvstala povolání ke kněžství a k zasvěcenému životu.
Mezi nimi byla obrovská radost, dar Ducha svatého, a naděje v beznadějné situaci, navzdory komunismu. Ano, je to tak: Církve se rodí a žije z Božího Slova? Právě v dobách komunismu to zakusili mnozí.
To bylo shrnutí projevu kard. Vlka při ranním plenárním zasedání biskupského synodu.
O spravedlnosti a poctivosti v občanském životě, ke kterým vede Boží Slovo, mluvil bangladéšský biskup Bejoy Nicephoru D´Cruze. Zdůraznil, že díky tomu může být malé společenství místní církve přínosem pro celou společnost v oblastech jako je vzdělání, zdravotnictví a charita. Apoštolský penitenciář, kard. James Francis Stafford, připomněl, že věřící jsou málo informováni o plnomocných odpustcích spojených s četbou Božího slova.
Podobně jako mnozí další biskupové, také arcibiskup Robert Rivas, O.P., reprezentující biskupy z Antil, očekává, že se v životě církve synod projeví zvýšenou pozorností k Božímu Slovu ve formaci mladých, pozorností k rozjímání, hlásání a kázání Božího slova v seminářích a zvláštní pozorností k trvalé formaci pastýřů kazatelů. Důraz položil na s tím související kvalitní jazykovou přípravu těch, kdo jsou vysláni, aby pastoračně působili v oblastech, kde se nemluví jejich rodnou řečí.
Slova se dnes ujal také představitel řeckého pravoslaví, archimandrita Ignatios. Vyzval ke společnému svědectví víry, které by v 21. století bylo znamením obrácení a proměny narušených srdcí, se sklonem k hříchu a zločinu. Podle něj je to také hlavní poslání Papeže, jako prvního biskupa křesťanství a ?učitele teologie.?
V závěru ranního zasedání dostal slovo br. Alois, představený komunita z Taizé. Představil synodním otcům praxi každodenní modlitby, jak probíhá v jeho komunitě. ?Společné naslouchání Písmu nás uvádí do jednoty, snad nedokonalé, ale skutečné,? končil br. Alois a dodal, řečnickou otázku, zda by se podobná modlitba neměla stát naší každodenností místo ekumenické modlitby jednou za rok.
Radikální otázku z ekumenické oblasti postavil na včerejším odpoledním zasedání biskup Dionisio Lachowicz z Ukrajiny: když sdílíme s pravoslavnými svátost křtu a Slovo Boží, proč s nimi nemůžeme sdílet eucharistii? Řeckokatolický biskup upozornil, že podobná logika, jen v opačném směru, vede pravoslavné k upírání platnosti katolického křtu a někdy dokonce k zákazu společné modlitby s jinými křesťany. Biskup Lachowicz se vyjádřil velmi kriticky také k dosavadním úspěchům ekumenismu, které se, jak řekl, omezují na magické opakování Ježíšových slov: ?Aby všichni byli jedno,? ale bez jejich radikálního vztažení na sebe. Označil to za svého druhu zneužití Božího slova, které zní vznešeně a svatě, ale nikdy není vtěleno do života.
(job)