Benedikt XVI. se setkal s biskupy Japonska

10.12.2007 

Biskupové z Japonska začali v pondělí dopoledne v apoštolském paláci ve Vatikánu kanonickou návštěvu ad limina apostolorum. Benedikt XVI. přijal první skupinu, tvořenou čtyřmi biskupy na čele s arcibiskupem Nagasaki Mons. Joseph Mitsuaki Takami. Kromě něho měli dnes oddělené audience u Petrova nástupce také biskupové Kagoshimy, Hiroshimy a Naha. V Japonsku, kde žije 125 milionů obyvatel, tvoří katolíci nepatrnou menšinu. Patří do ní půl milionu Japonců a přibližně stejně tolik cizinců žijících natrvalo v Japonsku. Diecézí je v této zemi 16, pracuje v nich 1 500 kněží, nichž většinu (929) tvoří Japonci. Rovněž všichni biskupové jsou Japonci. Každý rok je pokřtěno kolem 7 tisíc lidí, z nichž asi polovinu tvoří dospělí.

Katolická církev má v Japonsku dlouhou a slavnou tradici, která začala rokem 1549, kdy se v této zemi vylodil jezuitský misionář František Xaverský. Velkodušně, naplno přijaté křesťanské poselství přineslo vzápětí bohatou úrodu svatosti. Po obrovském rozkvětu křesťanské víry v této zemi se roku 1596 rozpoutalo bezesporu nejkrutější pronásledování křesťanů v novověku, nepočítáme-li 20.století. Trvalo s krátkými přestávkami až do roku 1889, kdy první ústava japonského císařství zajistila náboženskou svobodu. Během perzekucí přineslo své životy za oběť věrnosti Kristu a jeho novému náboženství několik desítek tisíc Japonců, z nichž více jak tisíc už jich bylo blahořečeno či svatořečeno. Roku 1940 byla katolická církev uznána státem.
Pro Vatikánský rozhlas hovoří biskup Takamatsu Francis Xaver Osamu Mizobe, který vysvětluje vztah většiny obyvatelstva ke křesťanství.

?Křesťanské náboženství přichází z Evropy. Církev se snaží přizpůsobit místnímu kulturnímu kontextu, ale rozšířit evangelium v celé zemi se jí dosud nepodařilo. Japonská kultura je založena na buddhismu, konfucianismu a šintoismu. Je to kultura pluralistická, mnohonáboženská, panteistická a Japonci tedy mají k monoteismu určitý odstup. Japonská kultura si velmi cení harmonie a pokoje. A proto se Japoncům zdá, že křesťanství a monoteismus je projevem výlučnosti, k níž mají odstup.?

O místě církve v současnosti i budoucnosti, pak japonský biskup říká:
?Velice důležití jsou laici, protože v dávných dobách bylo křesťanství utvářeno zejména laiky a kněží bylo jen málo. Po 2.vatikánském koncilu začala japonská církev věnovat velkou pozornost formaci laiků. Počet katolíků je malý, je jich méně než 0,3%. Ale i přes tento nízký počet je vliv katolicismu a křesťanství obrovský díky katolickým, misijním, také protestantským školám, které zde působí. Vliv křesťanů na japonskou společnost je tedy velmi silný. Japonská církev si nyní začíná hledět také sociální problematiky. Příští rok se bude konat beatifikace další skupiny Japonských mučedníků. Vzdáme tak hold minulosti japonské Církve, ale očekáváme také, že nám tito mučedníci dají impuls pro dnešní společnost, kde pracujeme a žijeme.?

Říká Mons. Osamu Mizobe biskup z Takamatsu, který spolu s ostatními Japonskými biskupy koná v těchto dnech návštěvu ad limina apostolorum.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.