Benedikt XVI. v Brazílii - 3.den

12.5.2007 

Pátek odpoledne v São Paulo strávil Benedikt XVI. s brazilskými biskupy. V katedrále zasvěcené Zvěstování Panně Marii, které se říká ?da Sé?, tedy ?u stolce? - rozumí se biskupského ? a která je jednou z pěti největších gotických katedrál na světě, papež předsedal bohoslužbě nešpor.
Brazílie má nejpočetnější biskupskou konferenci, tvoří ji 427 biskupů. Svatého otce uvítala u bran katedrály její 24 členná kapitula. Biskupové připravili Svatému otci velkolepé přijetí za účasti symfonického orchestru Heliopolis a 200 členným sborem, který mimo jiné provedl monumentální Tu es Petrus.
Po krátké modlitbě před Nejsvětější svátostí se Benedikt XVI. odebral k hlavnímu oltáři, kde jej na úvod pozdravil nově zvolený předseda brazilského episkopátu arcibiskup Geraldo Lyrio Rocha:

?Vítáme v Tobě pastýře Církve, který přichází oživit naši víru a vytyčit cesty jednoty. Potvrzujeme naši poslušnost a věrnost.?

Arcibiskup Rocha pak jménem všech biskupů poděkoval papeži za dopolední kanonizaci sv.Antonína Galvao a za papežský dar 200 tisíc dolarů na potřeby Církve v Amazonii. Svatý otec pak v přítomnosti všech brazilských biskupů pronesl velice obsažnou homilii, v níž se dotknul nejdůležitějších témat pastorační služby církve.

?Kde není poznáván Bůh a jeho vůle, kde není víra v Ježíše Krista a v jeho přítomnost při slavení svátostí, tam chybí to podstatné také pro řešení naléhavých sociálních a politických problémů. Věrnost Božímu primátu a jeho vůli poznávaná a žitá ve společenství s Ježíšem Kristem, je zásadní dar, který my, biskupové a kněží, máme poskytovat našemu lidu.
?
Pravda, současná doba je obtížná pro církev a mnoho jejích dětí je souženo. Společenský život prochází chvílemi zneklidňujícího zmatku. Beztrestně je napadána posvátnost manželství a rodiny, počínaje tím, že se dělají ústupky nátlakům schopným negativně ovlivňovat zákonodárné procesy; ospravedlňují se některé zločiny proti životu ve jménu práv individuální svobody; napadána je důstojnost lidské bytosti; šíří se rozvody a volné svazky. Ba hůře: v lůně církve se uvádí v pochybnost hodnota kněžského nasazení jako bezvýhradné oddanosti Bohu skrze apoštolský celibát a naprosté disponibility ve službě duším, a dává se přednost ideologickým a politickým, ano i stranickým otázkám, a struktura bezvýhradného zasvěcení se Bohu tak začíná ztrácet svůj hluboký význam. Jak nepociťovat smutek v duši? Avšak mějte důvěru: církev je svatá a nepodléhá zkáze (srov. Ef 5, 27). Sv. Augustin říkal:?Církev se bude potácet, bude-li se potácet její základ; avšak bude se snad moci potácet Kristus? Protože se Kristus nepotácí, církev zůstane nedotčená až do konce časů.
?

Benedikt XVI. se nevyhýbal ani otázce působnosti různých náboženských sekt. Podle papeže je hlavní příčinou toho, proč někteří katolíci opouštějí církevní společenství, nedostatek evangelizace, jejímž středem je Kristus a jeho církev. Lidé nejzranitelnější agresivním proselytismem sekt a neschopní odolávat útokům agnosticismu, relativismu a laicismu, jsou většinou pokřtění, ale nebyli dostatečně evangelizováni. Jsou snadno ovlivnitelní, protože mají slabou a často kolísavou a naivní víru, i když si uchovávají vrozenou religiozitu.

V souvislosti s úspěchem, kterého se některým sektám dostává, byť u většiny jejích příznivců nemá dlouhého trvání, stojí za zmínku skutečnost, že zatímco v Evropských státech připadá na jednoho katolického kněze kolem 1 až 2 tisíc osob, v Brazílii připadá na jednoho kněze víc jak 8,5 tisíc lidí, což je 4krát - 5krát tolik. I tato skutečnost je důvodem toho, proč se mnozí dostávají do závislosti na sektách, které si ke svému působení záměrně vybírají takové oblasti, ve kterých je institucionální přítomnost katolické církve skrovná.

Benedikt XVI. tedy zdůraznil, že je zapotřebí rozvinout apoštolskou činnost jako pravé a vlastní poslání církve, a poukázal na pomoc, kterou při tom poskytuje Katechismus katolické církve i s jeho Kompendiem.

?Je tedy zřejmé, že katecheté nejsou prostými komunikátory zkušeností víry, nýbrž musí být autentickými hlasateli zjevených pravd pod vedením svého Pastýře. Víra je putování pod vedením Ducha svatého a lze je shrnout do dvou slov: obrácení a následování.
?
My, pastýři, máme, podle závazku, který jsme přijali jakožto nástupci apoštolů, být věrnými služebníky Slova bez redukujících vizí či matoucích kroků v poslání, které je nám svěřeno. Nestačí pozorovat skutečnost z hlediska osobní víry; je nutné, abychom pracovali s evangeliem v ruce, a byli zakotvení v autentickém odkazu apoštolské tradice bez výkladů motivovaných racionalistickými ideologiemi.
?

Homilie Benedikta XVI. v plném znění je ZDE

Z časových důvodu pak po skončení nešpor papež pozdravil jednotlivě jenom přítomné kardinály, 17 předsedů regionálních biskupských konferencí a emeritní biskupy. Jeho odchod středem katedrály byl však pro zbytek biskupů, rozsazených v hlavní lodi, zcela neodolatelnou příležitostí projevit biskupskou kolegialitu s Petrovým nástupcem. Osobní ochranka tak musela čelit mocnému náporu přítomných, aby papež mohl vůbec projít.

Nadšené projevy sympatií vůči Svatému otci tedy v Brazílii rozhodně nejsou nějakou výsadou laiků.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.