Pohledy a bilance na cestu do Polska

30.5.2006 

Z reakcí západoevropského tisku se zdá, jakoby šlo o dvě různé cesty. Zůstal dojem z Benedikta XVI., kterého Polsko srdečně přivítalo a seznámilo se s ním jako s novým papežem. Všechna média ukázala vřelé přijetí jakého se mu dostalo, a bylo možné si všimnout, že i pro papeže byly tyto dny postupným seznamováním se a zvykáním si na tuto pozici ? totiž být nepolským papežem v Polsku.

Nicméně zůstal i obraz papeže Němce, který se vydal na ožehavou návětěvu Osvětimi. Jakoby stála Osvětim mimo Polsko, veřejnost vnímá jeho řeč v koncentračním táboře jako samostatnou událost. Osvětimský projev se setkal s ambivalentním přijetím. Ozývají se hlasy kritizující Benediktovu formulaci, podle které německý národ byl zmanipulován nacistickými přísliby. Španělský deník El Mundo vidí v papežově projevu dokonce ?osvobození německého národa od zodpovědnosti za nacistické zločiny?.
Komentátoři některých italských deníků například postrádali v papežské řeči slova jako vina nebo antisemitismus. Řada židovkých představitelů je překvapena papežovým postojem, který považují za zjednodušující, mimo jiné proto, že Benedikt XVI. se nezmínil o roli církve a Vatikánu během vyhlazování židů. Vrchní římský rabín Riccardo do Segni nazval osvětimskou řeč problematickou a řekl, že papežova interptretace, jako by byl německý národ sám obětí a nepatřil by k pronásledovatelům, ho může jen těžko přesvědčit. Je to však selektivní a poměrně jednostranný pohled na událost v Osvětiimi tuto neděli. Prezident italského svazu rabínů pro vatikánské rádio prohlásil, že cítil ve slovech papeže lítost kvůli všemu, co se stalo, kvůli odpovědnosti nacismu a zčásti i německého lidu.

Jak však poznamenává například pařížský La Croix: ?Mnozí budou papežovu zdrženlivost kritizovat, další jí budou litovat, přitom se jim však může stát, že přehlédnou hluboký význam toho, co papež skutečně řekl.? V tomto smyslu citujme třeba britský Daily Telegraph: návštěva byla podle něj zakončením dlouhého smiřovacího procesu Německa s Polskem. Londýnské Times napsaly: ?Modlitbou za odpuštění a smíření prolomil ponuře hledící papež tabu mezi křesťany a židy.?

Papežská cesta do Polska se tak stává minulostí a čeká na další hlubší reflexi. Vatikán však již potvrdil další zahraniční cesty. V červenci to bude do Španělska a v září navštíví Benedikt XVI. své rodné Bavorsko. V listopadu pak čeká papeže politicky důležitá cesta: totiž do Turecka. Přestože slýcháme o tom, že Bededikt XVI. cestuje méně než jeho předchůdce, který absolvoval průměrně 4 cesty ročně, je třeba dodat, že v tomto roce to budou pro současného pontifika také 4 zahraniční cesty.

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.