Rok ve znamení nových médií?

9.1.2005 

Přinese nový rok křesťanskou televizi a dívčí časopis?

Co přinese nový rok? Tak se pravidelně ptáváme, když vstupujeme do dalšího úseku svého života. Něco očekáváme, lecčeho se obáváme, ale většina životních událostí, které nás potkají, nás ani nenapadne. Zvlášť se zamýšlíme nad tím, o čem víme, že stojí před námi jako výzva a úkol. Ptejme se tedy, co v roce 2005 můžeme označit v katolickém prostředí za šanci, která volá po využití a zároveň vyžaduje plné nasazení lidských sil.

Mohli bychom jmenovat více klíčových událostí. Tak například: druhé zasedání plenárního sněmu katolické církve nebo XX. světový den mládeže v Kolíně nad Rýnem.

Podívejme se na začínající rok a jeho šance z jiného pohledu. Bude to rok, který, jak doufáme, přinese vznik nových médií, která by se plánovitě zasazovala o nabídku křesťanských postojů k životu. Předně se jedná o dlouho očekávaný digitální televizní kanál, jenž by mohl být spuštěn koncem letošního roku, a o časopis pro dospívající děvčata, jehož nulté číslo se dostane do distribuce v únoru.

Že jde o důležité projekty, není třeba dokazovat. Po dlouhá staletí byla zdrojem informací církev a místem předávání poznatků kostel. Později převzal roli hlavního vychovatele stát a místem formace se stávala škola. Svět posledních desetiletí prodělává překotný vývoj. Rozhodující vliv na člověka a vytváření jeho postoje k životu přebírají média. Ať chceme nebo ne, jsme lidmi, kteří vyrůstají ve styku s médii, a proto je naše uvažování jimi ovlivněno.

Rozšíření médií přináší člověku mnoho příležitostí, ale i nebezpečí. Budeme snadno souhlasit s tím, že televize je určitým druhem novodobé modly, ani nebudeme polemizovat s tím, že média se stávají velmocí na ovládání člověka. Někteří hovoří dokonce o tom, že ?vedle moci výkonné, zákonodárné a justiční vzniká čtvrtá moc ? moc mediální.?

V tomto komentáři nechceme hovořit o nebezpečích, ale spíše o šancích a výzvách?.

Papež Jan Pavel II. mnohokrát nazval média novodobým areopagem - novým prostorem vhodným k hlásání evangelia. Areopag, slovo řeckého původu, znamená místo, kde se lidé z města scházeli a diskutovali o životních zkušenostech; znamená ale také životní zkušenost sv. Pavla apoštola, jeho nelehký střet s mentalitou, myšlením a kulturou své doby. Výsledek nebyl vždy oslnivý, nicméně odvaha a přesvědčení, s jakými se nasadil pro evangelium, ano. Pro sv. Pavla neexistovalo místo, kam by evangelium nemohlo přinést dobrou zprávu.

Církev v současnosti vidí nutnost vstoupit do prostředí médií. Jedna cesta je zapojit se v již existujících. Přes všechny těžkosti můžeme konstatovat, že v České republice máme poměrně značný prostor ve veřejnoprávní televizi a rozhlasu i v regionálních médiích. Druhou cestou je obohacení mediálního trhu vlastní katolickou nabídkou. Není to lehké, konkurence je velká a náklady s takovými projekty nemalé.

S oběma možnostmi jak vstoupit na kazatelnu ?moderních chrámů?, máme v naší republice bohaté zkušenosti. Za 15 let svobody slova jsme se lecčemu naučili, nejednu šanci promarnili a mnohé možnosti využili. Především díky nasazení mnoha nadšených lidí se dnes můžeme pochlubit tolika zajímavými projekty. Namátkou jmenujme alespoň časopisy pro děti Duha či Nezbeda, časopis pro ministranty Tarsicius, rádio Proglas či televizní studio Telepace. A k tomu bychom mohli připojit celou řadu internetových stránek.

S jakými úskalími se takovéto mediální projekty potýkají?

Především se musí vypořádat s velkou finanční náročností. Svá média však budou mít křesťané tehdy, pokud si je zaplatí.

Dalším úskalím je profesionalita díla, která se ne vždy může srovnávat s jinými projekty. Tak někdy mohou naše média vypadat jako zboží s výborným obsahem, ale v málo lákavém obalu.

Úskalí nás však nesmí v žádném případě odradit. Je třeba si je dobře uvědomovat a pracovat na zdokonalování. Dosažená kvalita nás nikdy nemůže uchlácholit a vyvolat v nás pocit uspokojení.

Jak jsem se zmiňoval, letošní rok se očekávají dva nové projekty. Oba mají podporu České biskupské konference a širokou základnu mezi věřícími.

Měsíčník pro 12 až 16letá děvčata nese název IN! Jeho nulté číslo spatříme v únoru, pravidelně začne vycházet od velkých prázdnin. Jeho cílem je zasáhnout jednu z nejnesnadnějších věkových kategorií; bude proto hovořit o dívčím světě holčičím způsobem, ale zároveň s jasnou nabídkou křesťanského životního postoje. Připraveny jsou články o módě, o hudbě, o lásce a rodině, o sexualitě, ale také o schólách a duchovním životě. Aby se odvážný časopis podařil a našel u čtenářek své místo, bude třeba pomoc rodičů, učitelů, vychovatelů, katechetů a kněží. Právě oni mohou časopis děvčatům osobně nabídnout a předplatit jim ho.

Druhým projektem, který se klube na svět, je samostatný digitální televizní program. Reakce věřící veřejnosti je pozitivní. Studio Telepace dostalo koncem minulého roku velké množství dopisů, v nichž lidé vyjadřovali svou finanční i modlitební podporu. Pokud projekt získá potřebnou vysílací licenci, pak se můžeme na příští Vánoce těšit na svou televizní stanici.

Oba projekty jsou v rukách zkušených lidí a mají mnoho spolupracovníků. Řada lidí se za jejich vznik modlí. Věřme, že se najde i dostatek finančních prostředků. A v neposlední řadě doufejme, že bude neustále dostatek nadšenců, kteří se budou namáhat, aby evangelium přinášeli vhodným způsobem na ?moderní kazatelny?.

Připravil P. Jenda Balík

Jan Balík

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.