Betlém v biblických textech

23.12.2004 

Zítra odpoledne bude na náměstí Svatého Petra odhalen betlém. Podle 23 let staré tradice má každoročně své místo při Vatikánském obelisku. Obřadu bude asistovat kardinál Edmund Casimir Szoka, předseda Papežské komise pro Vatikánský stát.

Scénu narození Páně doplňují po stranách vesničané s dary pro právě narozeného Spasitele. Letos je doplňuje také mlýn, aby připomněl hebrejskou etymologii slova Betlém, což znamená ?město chleba?. Ze 17-ti postav na scéně pochází 9 z betlema, který v roce 1842 sv. Vincent Pallotti postavil v římském kostele Sant´Andrea della Valle. Tři další jsou darem z Chorvatska a zbývajících osm přibylo postupně během času.

O betlému a o jeho vztahu k biblickým textům nám poví více biblista, P. Alberto Valentini:

?Jak všichni vědí, první betlem postavil sv. František z Assisi v Grecciu, o vánoční noci roku 1223. Nicméně původ tohoto zobrazování je novozákonní: v Matoušově evangeliu, v kapitolách 1 a 2 a v prvních dvou kapitolách evangelia sv. Lukáše. Když vyjdeme z Lukášova vyprávění: hlavními osobami jsou samozřejmě Dítě, Maria, Josef a pastýři. Matoušova verze je komplementární, ale přináší nové prvky. Hlavní postavy se nemění, ale místo pastýřů tu máme Krále z východu. Objevuje se tu také hvězda, která vždycky připomínala příchod důležité osobnosti. Pak je tu anděl, který se ve snu zjevuje Josefovi, Herodes v Jeruzalémě a pozdvižení nad příchodem Králů do Jeruzaléma.

Druhou ?dimenzí? jeslí jsou vůl a osel ? ty nenajedeme v novozákonních textech o narození, ale u Izaiáše, v 1. kapitole, 3. verši. Izaiášovo proroctví začíná slovy: ?Slyšte, nebesa, naslouchej, země, tak promluvil Hospodin: ?Syny jsem vychoval, pečoval o ně, ale vzepřeli se mi. Vůl zná svého hospodáře, osel jesle svého pána, mne však Izrael nezná, můj lid je nechápavý.?

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.