Homilie Slavnosti Panny Marie, počaté bez poskvrny prvotního hříchu

8.12.2004 

Basilika sv. Petra - 9:30hod.

1. ?Buď zdráva, milostiplná, Pán s Tebou? (Lk 1, 28).

Těmito slovy archanděla Gabriela se obracíme k Panně Marii vícekrát za den. Opakujeme to s radostí dnes, o slavnosti Neposkvrněného Početí, když si připomínáme 8. prosinec 1854, kdy blahoslavený Pius IX. vyhlásil tuto úchvatnou pravdu katolické viry právě v této vatikánské basilice.

Srdečně zdravím všechny, kteří se dnes zde sešli, zvláště pak představitele národních mariologických společností, kteří se účastnili Mezinárodního mariologického kongresu, organizovaného Papežskou mariánskou akademií. Zdravím dále vás všechny, milovaní bratři a sestry, kteří jste přišli vzdát poctu Neposkvrněné Panně. Zvláště zdravím pana kardinála Camilla Ruiniho, jemuž znovu blahopřeji k 50. letému výročí jeho kněžského svěcení a vyjadřuji mu svou vděčnost za službu, kterou s velkodušným nasazením vykonal a koná pro církev jako generální vikář římské diecéze a jako předseda italské biskupské konference.

2. Jak veliké je tajemství Neposkvrněného Početí, které nám dnešní liturgie představuje! Tajemství, jež nepřestává přitahovat kontemplaci věřících a inspiruje reflexi teologů. Téma právě zmíněného kongresu ?Maria z Nazareta přijímá Božího Syna do dějin?, přispělo k prohloubení učení o Mariině neposkvrněném početí, jako o předpokladu k přijetí vtěleného Božího Slova, Spasitele lidského pokolení, do jejího panenského lůna.

?Milostiplná? kecharitoméné ? takto podle řeckého originálu Lukášova evangelia oslovil anděl Marii. A toto je jméno kterým Bůh skrze svého posla, chtěl kvalifikovat Pannu. A tak ji měl ve svých myšlenkách a tak ji vždy viděl, ab aeterno (od věčnosti).

3. V hymnu listu Efesanům, který byl před chvílí přednesen, apoštol Pavel chválí Boha, protože ?nás zahrnul z nebe rozmanitými duchovními dary, protože jsme spojeni s Kristem? (1,3). Jak mimořádně zahrnul Bůh svými dary Marii již od počátku časů! Vpravdě požehnaná je Maria mezi všemi ženami (srov. Lk 1,42).

Bůh ji v Kristu vyvolil před stvořením světa, aby byla před ním svatá a neposkvrněná v lásce a předurčil ji, aby byla přijata za dceru skrze Ježíše Krista (srov. Ef 1,4-5).

4. Mariino předurčení, jakož i předurčení každého z nás, se vztahuje k předurčení Syna. Kristus je ono ?símě?, které ?rozdrtí hlavu?, pradávného hada, podle knihy Genesis (srov. Gen 3,15); je Beránek ?bez poskvrny? (srov. Ex 12,5; 1 Petr 1,19), obětovaný, aby vykoupil svět z hříchu.

Vzhledem k Jeho spásonosné smrti, byla Maria, jeho Matka uchráněna prvotního hříchu a každého dalšího. Ve vítězství nového Adama je také vítězství nové Evy, matky vykoupených. Neposkvrněná je tak znamením naděje pro všechny žijící, kteří přemohli satana, kteří nad ním zvítězili Beránkovou krví (srov. Zj 12,11).

5. Kontemplujme dnes tuto pokornou dívku z Nazareta, svatou a neposkvrněnou před Bohem v lásce (srov. Ef 1,4), v oné lásce, jejímž původním pramenem je sám Trojjediný Bůh.

Neposkvrněné Početí Matky Vykupitele je svrchovaně vznešené dílo Nejsvětější Trojice. Pius IX. v bule Ineffabilis Deus připomíná, že Všemohoucí stanovil ?jedním a týmž rozhodnutím Mariin původ a vtělení božské Moudrosti? (Pius IX. Maximi Acta, Pars prima. p. 599).

?Ano? Panny na andělovo poselství se umísťuje do našich konkrétních pozemských poměrů jako pokorné přijetí Boží vůle, ne aby zachránila lidstvo od dějin, nýbrž v dějinách. Vždyť ?nová Eva? uchráněná jakékoli poskvrny prvotního hříchu měla mimořádným způsobem prospěch na díle Krista jako svrchovaně dokonalého Prostředníka a Vykupitele. Nejprve vykoupena svým Synem, podílí se na plnosti jeho svatosti, je už tím, po čem církev touží a doufá, že jednou bude. Je eschatologickou ikonou církve.

6. Kvůli tomu Neposkvrněná, která označuje ?počátek církve, Kristovy nevěsty bez poskvrny a vrásky, zářící krásou, a je jejím obrazem (Preface), jde před Božím lidem na cestě víry do nebeského království (srov. Lumen gentium, 58; Enc. Redemptoris Mater, 2).

Církev vidí, jak se v Mariině neposkvrněném početí promítá spásonosná milost Paschy předjímaná v jejím nejvznešenějším údu.

V události Vtělení se nerozlučně setkává Syn s Matkou: ?Ten, který je jejím Pánem a její Hlavou, a ta, která, tímže pronesla první fiat Nové úmluvy, představuje svůj stav nevěsty a matky? (Redemptoris Mater, 1).

Tobě, Neposkvrněná Panno, jež jsi byla Bohem předurčena, aby byla nade všechny tvory přímluvkyní milosti a vzorem svatosti pro svůj lid, obnovuji dnes zvláštním způsobem zasvěcení celé církve.

Buď Ty vůdkyní svých dětí na pouti víry, tímže je učiníš poslušnější a věrnější Božímu slovu. Ty doprovázej každého křesťana na cestě obrácení a svatosti, v boji proti hříchu a při hledání pravé krásy, která je vždy stopou a odleskem Boží krásy.

A ty opět vypros mír a spásu všem národům. Věčný Otec, který chtěl, abys Ty byla Neposkvrněnou Matkou Vykupitele, kéž skrze Tebe znovu vykoná i v naší době zázraky Své milosrdné lásky. Amen!

Překlad: Josef Koláček

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.