Svatý Josef na sebe vzal otcovství a tajemství, kázal papež František

18.12.2017 

Papež František kázal při ranní mši v kapli Domu sv. Marty o Josefovi, který „na sebe vzal otcovství, jež nebylo jeho, nýbrž [Boha] Otce, a vychoval z dítěte Ježíše dospělého muže. Učme se v problémech, těžkostech a temnotách od svatého Josefa, který ví, jak si počínat v temnotě, naslouchat Božímu hlasu a mlčky jít vpřed.“ Komentoval tak dnešní evangelium (Mt 1,18-24), které líčí, jak se Josef - po té, co se mu ve snu zjevil anděl - rozhodl vzít k sobě svou manželku Marii.

Petrův nástupce přiblížil pocity, které zřejmě ovládly Josefa, když po návratu Marie od Alžběty spatřil viditelné příznaky jejího mateřství: „Vynořily se pochybnosti, bolesti a obavy, když obecní drbny začaly klevetit. Josef nechápal, ale věděl, že Maria je ženou Boží, a rozhodl se tedy »tajně se s ní rozejít«, protože ji nechtěl veřejně obžalovat. Zásahl však Pán prostřednictvím anděla, který Josefovi ve snu vysvětlil, že »dítě, které počala, je z Ducha svatého«. Tak uvěřil a poslechl.

Josef zápasil ve svém nitru. A jako je tomu často v Bibli na začátku nějakého poslání, oslovil jej v tomto zápase Boží hlas: Vstaň. Vezmi Marii k sobě, postarej se o ni, vezmi tuto situaci do svých rukou a jdi vpřed. Josef nešel hledat útěchu k přátelům, nešel za psychiatrem, aby mu vyložil sen. Nikoli. Uvěřil. A šel dál. Vzal tuto situaci do svých rukou. Co uchopil Josef do svých rukou? Jakou situaci? Co na sebe měl Josef vzít? Dvě věci: otcovství a tajemství.

Josef na sebe tedy musel vzít otcovství – dodal papež. To vyplývá z Ježíšova rodokmenu, který mluví o synu Josefovu.

Vzal na sebe otcovství, které nebylo jeho, patřilo Otci. A nesl toto otcovství se vším, co obnáší: nejenom postarat se o živobytí Marie a dítěte, ale také vychovat dítě, naučit jej řemeslu a umožnit mu dospět v muže. Chopil se otcovství, které nebylo jeho, nýbrž Boha. A neřekl přitom jediné slovo. Evangelium neuvádí jediné Josefovo slovo. Byl to muž mlčení a tiché poslušnosti.

„Je však také mužem, který uchopil do svých rukou tajemství,“ pokračoval papež. „Je to tajemství, které - jak přibližuje první liturgické čtení (Jer 23,5-8) - spočívá v opětovném přivedení lidu k Bohu. Je to tajemství nového stvoření, které – jak praví liturgie – je podivuhodnější než to první.“

Josef bere toto tajemství do svých rukou: svým mlčením a svou prací, až do chvíle, kdy jej Bůh povolá k Sobě. O tomto muži, který na sebe vzal otcovství a tajemství, je řečeno, že byl stínem Otce, stínem Boha Otce. A jako člověk se Ježíš naučil říkat »tati«, »otče« svému Otci, jehož znal jako Boha. Naučil se to z Josefova života, ze svědectví muže, který opatruje, vychovává a nese vpřed každé otcovství a každé tajemství, ale nic si nebere pro sebe.

„Toto je ten veliký Josef, kterého potřeboval Bůh, aby uskutečnil tajemství opětovného přivedení lidu k novému stvoření,“ kázal papež František při ranní mši v kapli Domu sv. Marty.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.