O dvou protikladných pokušeních ve vztahu ke Kristovu kříži

14.9.2017 

Papež František dnes ráno v kapli Domu sv. Marty sloužil – po letní přestávce – opět za účasti lidu mši svatou, při níž pronesl homilii. Ve svém kázání na svátek Povýšení svatého kříže varoval před dvěma protikladnými pokušeními ve vztahu ke Kristovu kříži. Prvním je uvažování o Kristu bez kříže, takže se stává pouhým duchovním učitelem; druhým pokušením je uvažovat o kříži bez Krista, takže postrádá naději a stává se z něho jakýsi duchovní „masochismus“.

Jádrem papežovy reflexe bylo „tajemství lásky“ zjevené Kristovým křížem. Liturgie o něm mluví jako o vznešeném stromu věrnosti. Chápat jej však není snadné, předeslal papež v úvodu. „Pouze kontemplací se lze dobrat tohoto tajemství lásky. Ježíš, jak praví dnešní evangelium (Jan 3.13-17), používá při jeho vysvětlování Nikodémovi dvě slovesa: vyvýšit a sestoupit. Ježíš sestoupil z nebe, aby nám umožnil vystoupit do nebe. Toto je tajemství kříže,“ zdůraznil Petrův nástupce. V prvním čtení z listu Filipanům (2,6-11) vysvětluje toto tajemství sv. Pavel, který zdůrazňuje, že se Ježíš ponížil a byl poslušný až k smrti.

Toto je Ježíšův sestup: až na dno, k pokoření. Z lásky se zřekl sám sebe a proto Jej Bůh povýšil a vyvýšil. Jedině, dokážeme-li pochopit tento jeho sestup až na konec, můžeme chápat spásu, kterou nám mystérium lásky nabízí.

Není to snadné, podotýká znovu papež, protože stále existují pokušení brát v úvahu jen jednu polovinu a ne druhou. Svatý Pavel proto důrazně vytýká Galaťanům, že podlehli pokušení nevstoupit do tajemství lásky, nýbrž vysvětlovat jej. Had obloudil Evu a v poušti otrávil Izraelity; oklamává iluzí Krista bez kříže anebo kříže bez Krista.

Kristus bez kříže není Pán. Je učitelem a nic víc. Tím, kterého bezděčně asi hledal Nikodém. To je pokušení říkat si »Ano, Ježíš je tak dobrý učitel«, postrádá však kříž. »Kdo vás to uhranul« touto představou, zlobí se Pavel (srov. Gal 3,1), poněvadž je prezentován Ježíš Kristus, ale nikoli Jeho ukřižování. Druhým pokušením je kříž bez Krista, úzkost z uvíznutí dole, v ponížení, pod tíhou hříchu a bez naděje. Je to jakýsi druh duchovního »masochismu«. Jedině kříž, ale bez naděje, bez Krista.

Kříž bez Krista – pokračoval Svatý otec – by však byl tragickým mystériem, jako je tomu v pohanských tragédiích.

Kříž je tajemstvím lásky, kříž je věrný, kříž je vznešený. Můžeme si dnes každý vyhradit pár minut a položit si otázku: je pro mne ukřižovaný Kristus tajemstvím lásky? Následuji Ježíše bez kříže, tedy duchovního učitele, který naplňuje útěchami a dobrými radami? Následuji kříž bez Ježíše a neustále si stěžuji v onom duchovním »masochismu«? Nechávám se uchvátit tímto tajemstvím ponížení, naprostým sebezřeknutím a Pánovým vyvýšením?

Pán ať nám udělí milost – končil papež – abychom toto tajemství lásky nikoli pochopili, nýbrž pronikli. A potom srdcem, myslí, tělem a vším něco pochopíme – kázal Svatý otec při dnešní mši svaté v kapli Domu sv. Marty.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.