Vatikánská výstava ilustruje dějiny menóry

17.5.2017 

Dějiny židovského sedmiramenného svícnu zvaného menóra ilustruje expozice ve výstavních prostorách křídla Karla Velikého, do něhož ústí Berniniho kolonáda. Na 150 uměleckých děl – obrazů, soch, manuskritů i knižních ilustrací – vykresluje osudy a význam tohoto symbolu židovského národa. Význam menóry vysvětlil pro Vatikánský rozhlas kurátor expozice Francesco Leone:

„Menóra je legendární zlatý sedmiramenný svícen, jehož odlití přikázal Hospodin Mojžíšovi na hoře Sinaj. Původní svícen musel vážit 35 kg. V 10. století před Kristem byla menóra umístěna do Šalomounova chrámu, odkud ji odnesli Babylóňané, a posléze po návratu z babylónského zajetí byla opět rekonstruována izraelským národem. Další osudy – více či méně legendární – se týkají této druhé menóry. V roce 71 po zničení Jeruzalémského chrámu, k němuž došlo o rok dříve, nechal Titus přenést menóru do Říma. Poté svícen navždy mizí. Snad byl odnesen Alarichovými Vizigóty, nebo Vandaly, možná skončil v Konstantinopoli. Nicméně ve chvíli, kdy menóra mizí, vznikají v Římě řady legend, mýtů a historek, které kvetou až do 20. století. Proto je také Řím ideálním místem pro tuto výstavu.“

Expozice je zároveň vůbec prvním společným projektem Vatikánských muzeí a Židovského muzea v Římě. O nejvýznamnějších exponátech hovoří prof. Arnold Nesselrath:

„Sledujeme dějiny menóry. Začínáme autentickými prvky: vystaven je odlitek reliéfu z Titova vítězného oblouku, který ukazuje přinesení menóry do Říma. Velkou senzací je kámen z Magdaly (foto), objevený až v roce 2009, který poprvé opustil Izrael a díky zvláštnímu povolení izraelského státu mohl být vystaven v Římě. Jde o reliéf s vyobrazením menóry vytvořený v době, kdy ještě stála v Jeruzalémském chrámu. Dále tu máme křesťanskou verzi menóry z poutního místa Mentorella, nedaleko Římě, velký kandelábr z Pandaboru, který je rovněž příkladem toho, jak si křesťané prostřednictvím těchto sedmiramenných svícnů připomínali své židovské kořeny.
Ve chvíli, kdy se války ospravedlňují náboženstvími, chceme ukázat, jak náboženství vzájemně komunikují, a jak tento dialog může vést ke krásným a konstruktivním věcem. Na mne osobně velmi zapůsobil transparent s menórou vedle průčelí Svatopetrské baziliky. Myslím, že jde o velice silný symbol, který ukazuje na význam soužití a dialogu. Navzdory různým perspektivám chceme dojít k tomu, abychom mohli říci, že je možné pracovat společně, jakkoli se naše ideje různí.

Říká Arnold Nesselrath, kurátor Vatikánských muzeí a profesor berlínské Humboldtovy univerzity.

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.