O proměnách symbolu hada v dějinách spásy

15.3.2016 

Chceme-li poznat dějiny lásky, kterou k nám chová Bůh, je třeba hledět na Kříž. Na něm visí Bůh, který se »zřekl božství« a »ušpinil se« hříchem, aby dal lidem spásu – řekl papež František v homilii při ranní mši v kapli Domu sv. Marty.

Dějiny spásy podané v Bibli mají co do činění s živočichem, který je prvně zmíněn v Genesi a naposledy v Apokalypse. Je jím had, který je v Písmu symbolem zkázy, ale tajemně také symbolem vykoupení, řekl papež v úvodu své homilie. Na vysvětlenou pak Petrův nástupce dal do souvislosti dnešní dvě čtení: z knihy Numeri (21,4b-9) a z Janova evangelia (8,21-30). První líčí známou epizodu, v níž izraelský lid rozmrzelý putováním na poušti a hladovou stravou začal reptat proti Bohu a Mojžíšovi. Také tady jsou hadi protagonisté, a to dvakrát. Nejprve hadi, kteří byli posláni na vzpurný lid rozsévat strach i smrt, dokud se lid neobrátí na Mojžíše s prosbou o odpuštění. A v tomto bodě přichází tento plaz na scénu podruhé:

Bůh řekl Mojžíšovi: »Udělej si (měděného) hada a vztyč ho na kůl; každý uštknutý, když se na něj podívá, zůstane na živu«. To je tajemství: Pán nezpůsobí zánik hadů, nechává je. Pokud však člověku ublíží, stačí pohlédnout na měděného hada a člověk se uzdraví. Povýšení hada.

Sloveso „povýšit“ pak stojí ve středu ostrého střetu mezi Kristem a farizeji popsaného v dnešním evangeliu. Ježíš zde prohlásí: »Až povýšíte Syna člověka, tehdy poznáte, že jsem to Já«. Předně je třeba si uvědomit – poznamenal papež - že výraz „Já jsem“ je Boží jméno, které dal Sobě samému Bůh a sdělil jej Mojžíšovi, aby jej mohl oznámit Izraelitům. A potom – dodal – je zde onen několikrát opakovaný výraz »až povýšíte Syna člověka...«.

Had je symbol hříchu. Had zabíjí, avšak také zachraňuje. Je to tajemství Krista. Když o něm Pavel mluví, říká, že Ježíš se zřekl sebe samého, ponížil se a podstoupil smrt, aby nás spasil. A říká to ještě silněji slovy »stal se hříchem« a vlastně hadem za použití tohoto symbolu. Takové je prorocké poselství dnešních čtení. Syn člověka je jako had »učiněn hříchem« a povýšen, aby nás spasil.

„Toto jsou dějiny našeho vykoupení – pokračoval papež. Toto jsou dějiny lásky Boží. Chceme-li poznat Boží lásku, hleďme na Ukřižovaného, týraného muže, Boha, který se zřekl sebe, »ušpinil« se hříchem, ale zničením sebe ničí navždy pravé jméno zla, jež je Apokalypsou nazýváno »starý had«“.

Hřích je Satanovým dílem a Ježíš přemáhá Satana tím, že se »stává hříchem« a tam odtud povyšuje nás všechny. Kříž není ozdoba, není to umělecké dílo s mnoha drahokamy, které si lze prohlížet. Kříž je tajemstvím zdeptání Boha z lásky. A onen had na poušti je prorockým předobrazem spásy. Je povýšen a kdokoli na něj pohlédne, uzdraví se. Neučinila to však nějaká Boží magická hůlka, nýbrž utrpení Syna člověka, utrpení Ježíše Krista.

Končil papež František ranní kázání v Domě sv. Marty.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.