Papež super partes

23.10.2015 

Pontifikát papeže Františka se vymyká sociologickým kategoriím „pravice versus levice“. Jeho gesta a slova je vyvracejí – tvrdí Massimo Introvigne, sociolog a spisovatel, ředitel Centra studií o nových náboženstvích (Cesnur) a předseda sdružení Ano pro rodinu.
Jádro Bergogliova učení spatřuje Introvigne v boji proti „ekonomice, která zabíjí“, totiž proti „systému vlády, v němž několik silných globalizovaných mocností chce vnutit své ideje všem“. Jde tedy o to, co František sám nazývá „ideologickou kolonizací“. Tato ideologická kolonizace jde ruku v ruce s kolonizací ekonomickou a obě společně útočí na život a na rodinu, je to jedna a táž lobby, vysvětluje Massimo Introvigne.

Jako příklad uvádí některé situace, v nichž si papežova slova – či případně mlčení - vysloužilo kritiku jednoho či druhého křídla. Když papež ve Spojených státech nepodpořil dost důrazně místní episkopát, bojující proti interrupcím a zavádění homosexuálních svazků, není tomu tak proto, že by tyto otázky považoval za mylné či zanedbatelné, ale „protože boj proti ideologické kolonizaci, který není veden zároveň proti kolonizaci ekonomické, nesměřuje k jádru věci, totiž k systému globální vlády,“ domnívá se Massimo Introvigne.

Stejná optika pak má pomoci k pochopení papežova postoje k lidovým hnutím, ať už se s nimi setkal v Římě či v La Pazu. „Vaše kritika finančních nespravedlnosti je v pořádku, ale pozor, všímejte si také, že z téhož prostředí přicházejí útoky na život a na rodinu,“ parafrázuje Františkova slova italský sociolog.

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.