Jak se zrodil hymnus Roku milosrdenství

6.8.2015 

Rozhovor s autorem slov P. Eugeniem Costou SJ

Po včerejším zveřejnění oficiálního hymnu Jubilejního roku milosrdenství přineslo dnes italské vysílání našeho rozhlasu rozhovor s autorem slov tohoto zpěvu. S otcem Eugeniem Costou SJ hovořil redaktor Alessandro Gisotti:

„Již delší čas spolupracuji se sbormistrem pěveckého sboru Sixtinské kaple, mons. Massimem Palombellou. Ten mě po dohodě s Papežskou radou pro novou evangelizaci, která je zodpovědná za organizaci jubilejního roku, požádal, zda bych nesložil slova k hymnu na téma milosrdenství. Předložili mi několik požadavků a námětů v podobě krátkých latinských textů. Řekli mi: »V refrénu tohoto hymnu by mělo zaznít motto Roku milosrdenství,« které v latině zní Misericordes sicut Pater. Jde o citaci ze šesté kapitoly Lukášova evangelia, kde Ježíš říká: »Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec.« Ve čtyřech slokách hymnu se pak jako repetice měl opakovat text, který by mohlo snadno opakovat jakékoliv shromáždění věřících, a sice slova: In aeternum misericordia eius, tedy »Jeho milosrdenství (totiž nebeského Otce) trvá navěky«. Jde o verš z Žalmu 135(136), který i v tomto biblickém textu slouží jako opakující se zvolání od začátku do konce v celém žalmu.“

Velmi mě zaujala jedna věc, totiž že hned napoprvé, když člověk tento hymnus slyší, si snadno zapamatuje jak jeho text, tak melodii. To byl jistě záměr?

„Ano, byl to záměr. Ohledně hudby bych chtěl připomenout, že rada pro novou evangelizaci na její zkomponování vypsala soutěž, v jejímž rámci oslovila na 90 skladatelů z celého světa. Z nich na tuto výzvu odpovědělo 21, mezi nimiž pak byla vybrána melodie Paula Inwooda. Je to významný anglický hudební skladatel, velmi známý v anglickém katolickém prostředím, který dokáže pochopit, co to znamená skládat hudbu nikoliv pro anděly a archanděly, ale pro konkrétní shromáždění věřících, ne pro profesionální zpěváky, ale pro lidi, kteří se shromáždili, aby se společně modlili zpěvem. A tak složil tento nápěv, který je jednoduchý, ale zároveň velmi dobře komponovaný. Opakující se refrén Misericordes sicut Pater je skutečně snadno zapamatovatelný, jak jste řekl, a opakovaná aklamace uvnitř slok na slova In aeternum misericordia eius je pojata jako malé chytlavé melodie.“

Jak se podle vaší zkušenosti téma milosrdenství podařilo spojit s hudbou?

„Odpověď na Vaši otázku může být pouze skutkem důvěry a naděje, že kdo se zpěvem naučí tato slova, vstoupí také hlouběji do tajemství milosrdenství. Proto jsou čtyři sloky hymnu vystavěny následovně: První se obrací k Bohu Otci, druhá k Božímu Synu, třetí k Duchu svatému a čtvrtá opakuje všechna témata dohromady. Už když autor slov předá text hudebnímu skladateli, projevuje tím svou naději. A spolu s ním také doufám, že zpěv tohoto hymnu přispěje k prohloubení tématu milosrdenství, které je tak závažné a hluboké a v němž se papež František tolik angažuje. Smyslem liturgického zpěvu je, aby tomu, kdo jej zpívá, vždy pomáhal vstoupit do středu toho, co se děje a koná. Z hlediska liturgie je tento hymnus vhodný jako zpěv k procesí, tedy aby doprovázel dlouhý průvod, například jako vstupní zpěv na začátku bohoslužby, kdy je v průvodu přítomno mnoho osob – biskupů, kněží, jáhnů. Věřím, že tento hymnus svým poklidným tempem může věřícím pomoci kráčet ve víře a naději.“

Uvedl pro náš rozhlas jezuita otec Eugenio Costa, který je autorem slov k hymnu Jubilejního roku milosrdenství.

Přeložil Petr Havlíček SJ

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.