Papežská nadace zveřejnila laureáty ceny za přínos sociálnímu učení církve

26.2.2015 

Nadace Centesimus Annus – Pro Pontifice představila v tiskovém středisku Svatého stolce laureáty druhého ročníku ceny „Ekonomie a společnost“ pro badatele, kteří nahlížejí svět finančnictví a ekonomie z hlediska sociálního učení církve.

Je vůbec možné skloubit principy tohoto učení s požadavky podnikatelské politiky a ekonomie? Nejde o věčnou snahu spojit krásnou utopii s trendem pokroku, který často nemá co do činění s etikou? Zmíněná nadace, založená v roce 1993 Janem Pavlem II., zavádí do ohnisek ekonomického a finančního světa křesťanské hodnoty. Její předseda Domingo Sugranyes Bickel na tiskové konferenci vysvětlil jak:

Dnes se hodně mluví o boji proti chudobě a preferenci chudých. Co to však znamená v praktických kategoriích? Znamená to reformu tržní ekonomiky, protože z historie plyne, že tržní ekonomika kvete právě tam, kde se opravdu a zásadně bojuje proti chudobě. Nejde tedy o hledání utopií. Je třeba korigovat nešvary, které známe z tržní ekonomiky a uzpůsobit ji, aby více sloužila společnosti.

Nadace Centesimus Annus uděluje každoročně cenu za přínos k vytvoření takové vize, v níž ekonomika a finančnictví nebudou pouhými služkami burz a trhů, tedy bezduchých systémů, které skartují člověka, jak připomíná jeden z členů poroty této nadace, mons. Antonio Scotti:

Papež František nás navyknul na termín skartační kultura, ale asi si příliš nepřipouštíme otázku, co tato kulturní úchylka způsobuje, že totiž likviduje lidi. Nelze jít dál a dělat jako by se nic nedělo a že je třeba pouze přiložit ruku k dílu a pomáhat potřebným. Taková pomoc totiž musí vycházet ze všeobecného přehodnocení kultury.

Letošní cenu za přínos na tomto poli udělila francouzskému badateli Pierre de Lauzunovi, který ve své práci poukazuje na postoje, které církev zaujímá k ekonomickým otázkám, počínaje středověk a konče globální érou. Některé teze přibližuje sekretář poroty prof. Michael Konrad:

Trh je něco jako sport, potřebuje pravidla hry, která nelze stanovovat během hry. Musejí být stanovena předem ve shodě s logikou hry. Na druhé straně se každý systém pravidel potřebuje opírat také o morálku lidského činitele. Lze říci, že čím více je morálky, tím méně kolektivních pravidel se ukládá, i když budou vždycky zapotřebí. Z dlouhodobého hlediska umožňuje morálka větší svobodu.

Mezi dalšími nositeli ceny Nadace Centesimus Annus – Pro Pontifice je uruguayský autor Arturo Bellocq, který se ve svém díle věnuje vědecké povaze sociálního učení církve. Rakouský badatel Alexander Stummvoll byl oceněn za svoji studii o vlivu sociálního učení církve na mezinárodní vztahy.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.