Existuje hlubší válka, kterou máme vést všichni

8.9.2013 

Papež František před modlitbou Angelus, nám. sv. Petra

Dobrý den, drazí bratři a sestry, V dnešním evangeliu Ježíš zdůrazňuje podmínky toho, jak se stát Jeho učedníkem. Ničemu nedávat přednost před Ním, nést svůj kříž a následovat Jej. Mnoho lidí totiž přicházelo za Ježíšem a chtělo se stát Jeho učedníky. Dělo se tak zvláště po nějakém zázračném znamení, které Jej akreditovalo jako Mesiáše, Izraelského krále. Ježíš však nechce nikoho oklamávat. Dobře ví, co Jej čeká v Jeruzalémě a jaká je cesta, kterou se má ubírat podle Otcova přání. Je to cesta kříže, obětování sebe samého za odpuštění našich hříchů. Následovat Ježíše, neznamená účastnit se triumfálního průvodu! Znamená, sdílet Jeho milosrdnou lásku, podílet se na Jeho velkém díle milosrdenství pro každého člověka a pro všechny lidi. Ježíšovo dílo je vskutku dílem milosrdenství, odpuštění a lásky! Ježíš je tolik milosrdný! A toto všeobecné odpuštění, toto milosrdenství vede skrze kříž. Ježíš nechce toto dílo uskutečňovat sám, chce také nás zapojit do mise, kterou mu svěřil Pán. Po vzkříšení svým učedníkům řekne: „Jako Otec poslal mne, tak i já posílám vás… Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny“ (Jan 20,21.22). Ježíšův učedník se vzdává všech dober, protože v Něm našel to největší Dobro, ve kterém všechna ostatní dostávají svoji plnou hodnotu a svůj význam: rodinné svazky, ostatní vztahy, práce, kulturní i ekonomická dobra, atd. Křesťan se vzdává všeho a dostává všechno v logice evangelia, logice lásky a služby.

Na vysvětlení tohoto požadavku používá Ježíš dvou přirovnání: o stavbě věže a o králi vydávajícímu se do války. To druhé podobenství říká: „Když má některý král vytáhnout proti jinému králi, aby s ním vedl válku, nesedne si napřed a neuvažuje, jestli se může s deseti tisíci vojáků utkat s tím, kdo proti němu táhne s dvaceti tisíci? Jestliže na to nestačí, vyšle posly, dokud je ten druhý král ještě daleko, a žádá o podmínky míru“ (Lk 14,31-32). Tady se Ježíš nevypořádává s tématem války. Je to pouhé podobenství. Avšak v této chvíli, kdy se usilovně modlíme za mír, tne toto Pánovo slovo do živého a v podstatě říká: existuje hlubší válka, kterou máme vést všichni! Je to odhodlané a odvážné rozhodnutí vzdát se zla a jeho svodů, zvolit dobro a být připraveni osobně platit. V tom spočívá následování Krista, nesení vlastního kříže! Je to hlubinná válka proti zlu! K čemu vést tolik válek, nejsi-li schopen vést hlubinnou válku proti zlu? Je to na nic. Tato válka proti zlu totiž mimo jiné obnáší odmítnutí této bratrovražedné nenávisti a lží, které jí slouží; odmítnutí násilí ve všech jeho formách; odmítnutí šířit zbraně a jejich ilegální obchod. A je ho tolik! Vždycky zůstává pochybnost. Jedna válka tady, druhá tam… Proč jsou všude tyto války. Je opravdu válka vedena kvůli nějakým problémům anebo je obchodní válkou za účelem prodeje zbraní na ilegálním trhu? Toto jsou nepřátelé, s nimiž je třeba jednotně a důsledně bojovat a nesledovat přitom jiné zájmy než mír a obecné dobro.

Drazí bratři, dnes si připomínáme také Narození Panny Marie, svátek obzvláště drahý východním církvím. A můžeme nyní všichni poslat krásný pozdrav všem bratřím a sestrám, biskupům, řeholníkům a řeholnicím východních církví, pravoslavným i katolickým! Ježíš je sluncem a Maria je jitřenka, která předjímá Jeho příchod. Při včerejší vigilii jsme Její přímluvě svěřili svoji modlitbu za mír ve světě, zvláště v Sýrii a na celém Blízkém východě. Vzývejme ji nyní jako Královnu míru. Královno míru, oroduj za nás! Královno míru, oroduj za nás!

Přeložil Milan Glaser

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.