6.12.2012
Cyklus reflexí nad Katechismem katolické církve
Boží Zjevení se naplnilo v Ježíši Kristu. Nová smlouva ustanovená v Ježíši, je definitivní a „nemůžeme už očekávat nové veřejné zjevení před slavným příchodem našeho Pána Ježíše Krista“ (KKC, 66) – říká Katechismus a slovy svatého Jana od Kříže podotýká: „Kdo by se dnes chtěl tázat Boha nebo si přál nějaké vidění nebo zjevení, …urážel by Boha“ (KKC,65).
Církev nám totiž říká, že Zjevení se skončilo smrtí posledního apoštola. Na druhé straně vidíme, že existují věroučná dogmata (např. o Nanebevzetí Panny Marie), která se v dnešní podobě nevyskytovala v počátcích šíření evangelia . Katechismus vysvětluje, že ačkoli „je zjevení dokončeno, není úplně rozvinuto“ (KKC, 66). V Ježíšově osobě a díle bylo zjeveno všechno, ale církvi uváděné Duchem svatým do celé pravdy (Jan 16,13) náleží, aby „postupně během staletí pronikla celý dosah zjevení“ (KKC, 66).
Z tohoto hlediska můžeme porozumět pravému smyslu takzvaných soukromých zjevení, z nichž některá byla církví uznána jako v Lurdech a Fatimě. Jejich úlohou – čteme v Katechismu – „není «vylepšovat» nebo «doplňovat» Kristovo definitivní zjevení, nýbrž napomáhat k tomu, aby se z tohoto zjevení v určitém historickém období plněji žilo“ (KKC, 67). Soukromé zjevení tedy není pro víru věřících závazné.
Stává se, že věřící, kteří sledují různá soukromá zjevení, se jimi nadchnou přespříliš. Je proto nezbytné připomenout, že ačkoli nám tato zjevení mohou pomáhat, Bůh se dává poznat především skrze Bibli, Tradici a magisterium církve. V Roce víry jsme tedy zváni spíše k četbě Katechismu než k vyhlížení nových zjevení.
Přeložil Milan Glaser
Dariusz Kowalczyk SI
Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.