Od Trojice po košer pokrmy: Židovský autor ukazuje na blízkost raného křesťanství a židovství.

1.10.2012 

Nakolik byl Ježíš “ortodoxní“ z hlediska dobového židovství? Jak blízcí či vzdálení si byli křesťané a židé v prvních staletích naší éry? – to jsou otázky, které si položil americký židovský badatel Daniel Boyarin. V knize nadepsané „Židovská evangelia“ (The Jewish Gospels: the Story of the Jewish Christ) vyvrací celou řadu zažitých klišé a vzorců. Mezi nimi například přesvědčení o naprostém monoteismu židů. Ve skutečnosti, píše Boyarin, „židé a křesťané byli daleko promíšenější než dnes“. Představa Trojice se v židovství prvního století objevovala.

„Když přišel Ježíš, stalo se tak způsobem, jaký mnozí židé očekávali: totiž jako druhá božská osoba vtělená v člověka“. Otázka tedy nezněla zda přichází Boží Mesiáš, nýbrž spíše zda „jím je tento truhlář z Nazareta či nikoliv“.

Boyarin staví do nového světla například dodržování zásad ohledně jídla. Známá kontroverze s farizeji, když napomínali učedníky za to, že si před jídlem neumyli ruce až po lokty, ve skutečnosti neznamená, že by Ježíš chtěl rušit Mojžíšův zákon, pokud jde o čistá a nečistá jídla – píše židovský autor. Pouze polemizoval s farizeji, kteří se v té době pokoušeli zavádět praktiky daleko přesahující Tóru, a vysvětluje, že halacha, pravidla chování „měla ukazovat na duchovní a morální význam“.

Podobně představa trpícího Mesiáše, který přináší spásu skrze utrpení a smrt, byla konceptem v židovství živým. Boyarin chce tedy ukázat na neplatnost některých zažitých předsudků: „křesťané nebudou moci tvrdit, že židé jako jeden muž odmítali Ježíšovo božství“ a na druhé straně „židé budou muset přestat se zatracováním křesťanských idejí o Bohu, s tím, že jde o spleť nežidovských fantazií, snad pohanského původu, ale zcela jistě výstředních“ – uvádí autor.

Nepříliš přesvědčivě vyznívá snad jen závěr knihy, když autor nanebevstoupení a zmrtvýchvstání odbývá konstatováním, že jde o produkty literárního žánru evangelia. Spěšnou konkluzi k velkým teologickým problémům, tentokrát však již ryze křesťanským, lze číst i jako potvrzení předcházejících řádků, výjimku potvrzující pravidlo.

Johana Bronková

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.