Hrát pro papeže je velká pocta

31.8.2011 

Dnes večer probíhá v papežském sídle v Castelgandolfu slavnostní koncert, který Svatému otci věnuje kardinál a hudební skladatel Domenico Bartolucci. Pod taktovkou dirigenta a skladatele Simona Baiocchiho, jenž často hostuje také v České republice a mimo jiné řídil rovněž Pražský komorní sbor, na něm vystoupují Filharmonický orchestr kraje Marche (FORM) a Rossiniho komorní sbor. V sólových partech se představí sopranistky Enrica Fabbriová a Lykke Ankholmová a barytonista Michele Govi.

Kard. Bartolucci je autorem všech čtyř skladeb, které dnešního večera zazní. Zahajovací moteto Benedictus pro soprán, sbor a tři hlasy bylo zkomponováno u příležitosti dnešního koncertu; má být poděkováním Bohu, který církvi daroval papeže Benedikta. Modlitba Ave Maria pro soprán a ženský sbor je součástí opery o architektovi Filipu Brunelleschim, jenž zasvětil řadu let svého života monumentální stavbě kupole florentského dómu. V druhém dějství opery tento geniální umělec opouští Florencii, neboť zahořkl kvůli antagonismu svého rivala, sochaře Lorenza Ghibertiho. Brunelleschiho služka Berta vzývá Pannu Marii, aby ona sama přinesla mistrovi útěchu. Rozsáhlejší poéma Baptisma pro soprán, baryton, ženský sbor a orchestr je první z řady skladeb, inspirované sedmi svátostmi. Je hudebním ztvárněním křestní liturgie, vrcholící v hymnickém velikonočním díkůvzdání. Poslední uvedená skladba Christus circumdedit pro soprán a sbor je součástí skladatelovy knihy motet, psaných pro chlapecký sbor Sixtinské kaple. Kardinálovi Bartoluccimu je 94 let, dlouhodobě řídil Sixtinský chrámový sbor při bazilice sv. Petra, kde založil jeho Schola puerorum, chlapecký sbor. Kromě bohaté kompoziční činnosti vyučoval v Itálii i zahraničí klasickou polyfonii (G. B. da Palestrina) a působil na Papežském institutu pro posvátnou hudbu a římské konzervatoři Santa Cecilia.

O dlouholeté spolupráci s kard. Bartoluccim i o programu dnešního večera hovořil s Vatikánským rozhlasem dirigent Simone Baiocchi.

Program vybral sám maestro Bartolucci. Již dlouho chtěl Svatému otci provést poému „Baptisma“. Toto dílo pro Bartolucciho mnoho znamená, neboť mu jej zadal Papežský institut pro posvátnou hudbu. Skladba byla poprvé provedena 2. května 1947 a nový hudební talent tak vstoupil do římského uměleckého světa. Ještě téhož roku se Bartolucci stal kapelníkem v chrámu Santa Maria Maggiore, rok poté byl povolán jako učitel sborové hudby a skladby na papežskou univerzitu a o pár let později se stal zastupujícím a později stálým sbormistrem sixtínského chrámového sboru. Tato kompozice měla být první ze řady, která měla zahrnovat všech sedm svátostí. Po liturgické reformě a opuštění latiny ale z tohoto projektu sešlo.

Každý zná papežovu hlubokou lásku k hudbě a jeho rozsáhlou hudební kulturu. Dnes večer tedy před vámi bude obzvláště pozorný a kritický posluchač. Přinese to zvýšené emoce a úsilí do vašeho provedení?

Určitě. Úsilí vkládáme do provedení pokaždé, protože umělec se musí vždy a všude snažit o maximum, avšak tyto okolnosti způsobí zvláštní pohnutí, které je slovy téměř nepopsatelné. To, co mne osobně zasahuje, je papežův laskavý pohled. Víme, že jako posluchač zachytí sebemenší odstín, a tudíž rozumí námaze hudebníka a jeho obnaženosti. Hrát před ním je velká pocta,

sdělil Vatikánskému rozhlasu dirigent dnešního koncertu pro Benedikta XVI., Simone Baiocchi.

Jana Gruberová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.