Co může dělat podnikatel?

5.3.2004 

Rozhovor s ředitelem Mezinárodní unie katolických podnikatelů

Korupce v podnikatelské sféře a politika, kulturní dopad reklamy a marketing a další problémy, s nimiž se potýkají podnikatelé, jsou předmětem semináře probíhajícího 5. a 6. března ve Vatikánu pod názvem "Podnikatel: sociální odpovědnost a globalizace.? Spolu s Papežskou radou Iustitia et Pax seminář organizuje Mezinárodní unie křesťanských podnikatelů. Jejího ředitele, Etienna Wibaux´a jsme se zeptali na hlavní problémy současné globalizované společnosti:

?Problém spočívá v tom, že pomoc poskytovaná průmyslovými zeměmi rozvojovým zemím nestačí k tomu, aby jim dovolila vyjít z chudoby. Jak je známo zhruba jedna miliarda obyvatel země disponuje méně než dvěma dolary na den a více než miliarda lidí nemá přístup k pitné vodě. To všechno vážně dopadá na důstojnost těchto osob. Další problém je v tom, že podpora rozvinutých zemí pro ochranu a rozvoj vlastního zemědělství dosahuje zhruba výše 350-ti miliard dolarů, zatímco podpora adresovaná rozvojovým zemím je sedmkrát menší, zhruba 50 miliard dolarů. V okamžiku, kdy se konkurence týká celé planety a globalizace stále více ovlivňuje ceny i ceny surovin, je nedostatek prostředků skutečně závažný, protože brání životu v rozvojových zemích.?

Co je cílem vašeho sdružení?

?Pokud jde o právě probíhající setkání, snažili jsme se nechat stranou velké obecné otázky globalizace. Chceme se zaměřit přímo na osobu jednotlivého podnikatele: jaká je jeho sociální odpovědnost uprostřed globalizace. Klademe si otázku co, jako vedoucí nebo ředitel, může dělat, jak může přispět jeho podnik. Jde tedy o změnu perspektivy.?

Je dnes taková změna perspektivy možná, když ředitelů v pravém slova smyslu je málo a pole ovládají nadnárodní korporace?

"Máte pravdu, to je skutečně problém současné světové situace. Během našeho setkání budeme diskutovat o pěti tématech, v jejichž rámci se pokusíme zjistit co konkrétně můžeme dělat. První: jaké etické a sociální dopady mají výsledky podnikatelské činnosti. Druhý bod se týká korupce v politice, tj. jak můžeme z našich pozic bojovat s korupcí. Za třetí: sociální odpovědnost vedoucího pracovníka v boji proti chudobě, tedy co můžeme dělat pro snížení chudoby na světě. Čtvrtý okruh se týká rozvoje zaměstnanců, co je možné udělat pro větší důstojnost člověka, navzdory konkurenci. Pátá otázka se týká kulturního dopadu marketingu a reklamní politiky. Zamýšlíme se nad tím, jak svou aktivitou, publikacemi a reklamou ovlivňujeme společnost ? a naše otázka zní: jak to můžeme dělat lépe."

Připravila Fausta Speranza. Překlad Johana Bronková

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.