Benedikt XVI.: Eucharistie není jen ritus sdílení či socializace

9.12.2009 

Ve zcela zaplněné aule Pavla VI. prezentoval Benedikt XVI. další postavu středověké mnišské teologie Ruperta z Deutz a poukázal na pozoruhodnou aktuálnost jeho teologie.

"Plodný spisovatel, Rupert zanechal početná díla, jež se dodnes těší velkému zájmu také proto, že byl aktivně zapojen do různých a důležitých teologických diskusí té doby. Zasáhnul například rázně do eucharistické kontroverze, která roku 1077 vedla k odsouzení Berengaria z Tours. Ten přišel z reduktivním výkladem přítomnosti Krista ve svátosti eucharistie a označil ji za pouze symbolickou. Církevní terminologie tehdy ještě neznala pojem přepodstatnění (transsubstanciace), ale Rupert se za použití někdy odvážných pojmů stal rozhodným zastáncem eucharistického realismu a zejména v díle nazvaném De Divini officiis (Božské oficium) jednoznačně potvrdil kontinuitu Těla Kristova vtěleného Slova a Těla, přítomného v eucharistických způsobách chleba a vína.

Mám dojem, drazí bratři a sestry, že v tomto bodě musíme pomyslet také na naši dobu. I dnes existuje nebezpečí redukovat eucharistický realismus, to znamená považovat Eucharistii za pouhý ritus sdílení či socializace a příliš snadno přitom zapomínat na to, že v Eucharistii je reálně přítomen vzkříšený Kristus ? se svým vzkříšeným tělem ? který se nám dává do rukou, aby nás vytáhnul ven z nás samotných, přivtělil nás do svého nesmrtelného těla a uvedl nás tak do nového života. Toto velké tajemství přítomnosti Páně v celé jeho realitě pod eucharistickými způsobami je tajemstvím, kterému je třeba se neustále klanět a stále znovu ho milovat! Chtěl bych tady citovat slova Katechismu katolické církve, které v sobě nesou plody meditace víry a teologické reflexe dvou tisíciletí: Ježíš Kristus je přítomen v Eucharistii způsobem jedinečným a nesrovnatelným. Je totiž přítomen pravdivě, reálně a podstatně svým Tělem a svou Krví, svou Duší a svým Božstvím; je v ní přítomen svátostně, a to znamená, že pod eucharistickými způsobami chleba a vína je přítomen celý Kristus: Bůh i člověk (srov. KKC 1374). Také Rupert přispěl svými reflexemi k této precizní formulaci."

PLNÉ ZNĚNÍ KATECHEZE Benedikta XVI. je ZDE

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.