Benedikt XVI.: Přejímání marxistických tezí některými teology způsobilo velké škody

5.12.2009 

Rizika, jež jsou obsažena v teologie osvobození, a význam katolické výchovy pro formaci lidské osoby ? to byla hlavní témata promluvy Benedikta XVI. k další skupině brazilských biskupů, které dnes přijal na audienci v rámci jejich návštěvy ad limina. Papež zdůraznil nutnost zdravé laicity a přínos katolických kulturních institucí k rozvoji brazilské společnosti.

Benedikt XVI. připomněl nedávné 25. výročí vydání instrukce Kongregace pro nauku víry Libertatis nuntius o některých aspektech teologie osvobození. Tento dokument, připomněl brazilským biskupům, zdůrazňuje ?riziko plynoucí z nekritického přejímání marxistických tezí a marxistické metodologie některými teology?. Připomněl také, že bouře, rozdělení, rozkoly a anarchie, které toto hnutí vyvolalo v brazilských diecézích, přineslo ?velké utrpení a velké ztráty na životech?.
Papež vyzval ty, kdo se cítí přitahováni principy teologie osvobození, aby se znovu konfrontovali s touto instrukcí ?a přijali jemné ponaučení, které v hojnosti nabízí?. Zdůraznil přitom, že nejvyšší pravidlo víry církve ?pochází z jednoty, kterou Duch svatý vytvořil mezi posvátnou Tradicí, Písmem svatým a magisteriem církve v takové reciprocitě, že nemohou existovat nezávisle.?

Pozornost zaměřil Benedikt XVI. také na katolickou kulturu, univerzity a školy. ?Kéž katolické školy v jednotě s rodinami a církevním společenstvím podporují takovou jednotu mezi vírou, kulturou a životem, jež je podstatná pro křesťanskou výchovu. Tomuto cíli mohou také napomáhat státní školy, na nichž jsou přítomni věřící učitelé a studenti. Připomněl, že zdravá laickost ve škole neznamená popírání transcendentna, ani neutralitu vůči těmto potřebám a morálním hodnotám, které jsou základem autentické formace lidské osoby, jejíž součástí je také náboženská výchova.

Katolická škola, řekl dále papež, nemůže žít izolována od ostatních vzdělávacích institucí. Je to služba společnosti a nemůže být rezervována jen pro katolíky, nýbrž musí být otevřená všem, kdo chtějí využít nabídky kvalifikované výuky. Rovnoprávné postavení katolické a státní školy plyne z uznání hlavní role rodiny a práva rodičů volit výchovu dětí.

Markéta Šindelářová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.