Benedikt XVI. se setkal s členy Papežské rady pro sdělovací prostředky

29.10.2009 

V době, kdy se kultura rodí ze samotné existence nových způsobů komunikace, ještě před tím než dostanou svůj obsah, musí hlásání evangelia a křesťanských hodnot profesionálně využívat médií a to i těch nejnovějších, zdůraznil Benedikt XVI. dnes dopoledne, když přijal na audienci účastníky plenárního zasedání Papežské rady pro sdělovací prostředky. V průběhu audience také připomněl 50 let existence Vatikánské filmotéky, která uchovává ve svých archivech víc než jedno století filmového materiálu, jenž vypráví o dějinách církve.

Rychle se šířící komunikace, jimž slouží technologie v neustálém vývoji, schopné utvářet a šířit myšlenky a zprávy způsobem zároveň dílčím a zároveň globálním, interaktivním a propojeným. Benedikt XVI. nešetřil adjektivy, kterými popisoval evoluci a revoluci, které soudobá média přinášejí. Připomněl také citlivou pozornost, zejména od II. vatikánského koncilu, kterou těmto tématům církev věnovala v dokumentech svého magisteria. Není jednoduché plně pochopit a kodifikovat systém sdělovacích prostředků, který se nepřestává rozvětvovat a obohacovat o nové nástroje. Církev, pokud chce být věrná svému povolání evangelizovat, se však musí nacházet uvnitř tohoto digitálního kontinentu:

?Moderní kultura vyvěrá ze samotné existence nových způsobů komunikace, kterým dává nový slovník ještě dříve než obsah, používá nových technik a vytváří nové psychologické chování. To všechno představuje velkou výzvu pro církev, která je povolána hlásat evangelium lidem třetího tisíciletí a udržovat jeho obsah nezměněný, ale zároveň ho činit pochopitelným také prostřednictvím nástrojů a způsobů shodných s dnešní mentalitou a kulturou.?

Před 20lety, připomněl papež, zdůraznil ve své encyklice Redemptoris missio Jan Pavel II., že nestačí média používat k šíření křesťanské zvěsti, ale že je třeba její poselství přímo začlenit do nové kultury, tvořené moderními komunikacemi.
Dvacet let poté, potvrdil Benedikt XVI., ?multimediální charakter a strukturální interaktivnost jednotlivých nových médií v určitém smyslu zmenšila specifičnost každého z nich tím, že z nich postupně vytvořila globální komunikační systém, ve kterém, přestože si každý sdělovací prostředek zachovává svůj vlastní charakter, aktuální vývoj médií nutí stále více mluvit jedinou komunikační formou, jež tvoří syntézu několika hlasů anebo je nabízí v těsném vzájemném propojení.?

Benedikt XVI. pak apeloval na ty, kteří mají v církvi za úkol analyzovat rozměry tohoto fenoménu, ty, kteří mají pastorační zodpovědnost a vyzval, aby se uměli chopit výzev, které evangelizaci tyto nové technologie kladou a využívali při tom možnosti rychlé konzultace a koordinace a tak podporovali kulturu respektování důstojnosti a hodnoty lidské osoby.? Církev musí svou službu plnit v tomto smyslu:

?Tím způsobem se uskutečňuje to, co lze definovat jako ?diakonie kultury?. Církev putuje cestami dnešního digitálního kontinentu a hlásá evangelium, jediné Slovo, které může spasit člověka (...) Nutnost docenit nové sdělovací technologie je podporována ustavičným pohledem víry a také vědomím, že účinnost hlásání evangelia nezávisí jen na prostředcích, které jsou používány, ale především na působení Ducha Svatého, který vede církev a cestu lidstva.?

Benedikt XVI. také připomněl 50.výročí Vatikánské filmotéky, založené na přání Jana XXIII., která uchovává filmový materiál o dějinách církve od roku 1896 do dneška. Svatý otec vyjádřil přání, aby ?toto bohaté kulturní bohatství, které přísluší celému lidstvu?, bylo nadále rozšiřováno a aby toto bohatství bylo uchováváno a uváděno ve známost.

Markéta Šindelářová

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.