Benedikt XVI.: Tradice neuzavírá přístup k Písmu, nýbrž otevírá

26.10.2009 

?Exegeze, která chce být také teologií, musí uznávat, že víra církve je onou formou sympatie, bez níž Bible zůstává zapečetěnou knihou,? řekl Benedikt XVI. na setkání se studenty a profesory Papežského biblického institutu u příležitosti 100. výročí založení tohoto specializovaného institutu pro postgraduální studia biblické exegeze, tedy výkladu Písma a související discipliny, tj. zejména živé a neživé jazyky Blízkého východu. 400 členů tohoto institutu, který má svou pobočku v Jeruzalémě, přijal Svatý otec v Klementinském sále apoštolského paláce ve Vatikánu. Pozdravil přitom O. Adolfo Nicolase, generálního představeného řádu Tovaryšstva Ježíšova, které tuto instituci řídí již od jejího vzniku. Papežský biblický institut, založený papežem Piem X., vyučuje studenty ze 60 národností.

Benedikt XVI. ve své promluvě hovořil o významu konstituce 2.vatikánského koncilu Dei Verbum, při jejímž schvalování byl osobně jako teologický poradce na koncilu přítomen. Papež zmínil přínos této věroučné konstituce, pokud jde o ?vnímání důležitosti Božího slova v životě a poslání církve? a vyzdvihl zásluhy biblického institutu, který za svou existenci formoval 7 tisíc profesorů, z nichž papež zmínil kardinála Bea-u, promotora ekumenického dialogu.

?Vzdejme díky Pánu za tuto vaši činnost usilující o interpretaci biblických textů ve stejném duchu, v jakém byly napsány (srov. Dei Verbum, 12) a otevřené pro dialog s ostatními disciplinami, odlišnými kulturami a náboženstvími. Váš biblický institut, třebaže zakusil také těžké momenty, byl vždycky veden v ustavičné věrnosti magisteriu podle účelu, jenž je mu vlastní. Vždyť byl založen právě proto, aby ?město Řím mělo centrum vyšších studií posvátných knih a tak co možno nejúčinněji biblickým učením a studiem všeho, co s tím souvisí, pěstovalo katolické církevní smýšlení.? (?ut in Urbe Roma altiorum studiorum ad Libros sacros pertinentium habeatur centrum, quod efficaciore, quo liceat, modo doctrinam biblicam et studia omnia eidem adiuncta, sensu Ecclesiae catholicae promoveat.? - PIUS PP. X, Litt. Ap. Vinea Electa, 7. května 1909).

Řekl Benedikt XVI. citací slov Pia X. z apoštolského listu, kterým byl institut založen. Potom papež povzbudil jeho členy, aby nadále usilovali o přibližování Bible životu Božího lidu s vědomím služby, kterou od nich církev žádá. Společným přáním je, řekl dále Svatý otec, aby se Písmo svaté stalo v tomto sekularizovaném světě nejenom duší teologie, nýbrž také zdrojem spirituality a zdatnosti víry všech věřících v Krista. Papežský institut proto musí nadále růst jako církevní centrum studií nejvyšší úrovně v oblasti biblického bádání za použití moderních kritických metod a ve spolupráci se specialisty v dogmatice a v dalších teologických odvětvích, aby budoucí profesoři Písma svatého se znalostí biblických jazyků a různých exegetických metod měly přímý přístup k biblickým textům.

?Již citovaná věroučná konstituce o Božím Zjevení zdůraznila v této souvislosti legitimitu a nezbytnost historicko-kritické metody, kterou shrnuje do tří podstatných prvků: vnímavost k literárním druhům; studium dějinného kontextu; zkoumání toho, co bývá nazýváno Sitz im Leben. Koncilní dokument zároveň klade důraz na teologický charakter exegeze a ukazuje silná místa teologické metody při výkladu textu. Základním předpokladem, na kterém spočívá teologické porozumění Bible, je totiž jednota Písma, a tomuto předpokladu metodologicky odpovídá analogie víry, tzn. porozumění jednotlivých textů z hlediska celku. Koncilní text dodává další metodologický ukazatel. Poněvadž existuje jediné Písmo, počínaje jediným Božím lidem, který je v průběhu dějin jeho nositelem, potom čtení Písma jako celku znamená číst ho v živé církvi a považovat víru církve za pravý klíč výkladu. Exegeze, která chce být také teologií, musí uznávat, že víra církve je onou formou sympatie, bez níž Bible zůstává zapečetěnou knihou. Tradice neuzavírá přístup k Písmu, ale spíše jej otevírá; na druhé straně však církvi v jejích institucionálních organismech, pokud jde o výklad Písma, patří rozhodující slovo. Právě církvi je totiž svěřen úřad autenticky vykládat Boží slovo psané nebo ústně předávané, čímž vykonává svou pravomoc ve jménu Ježíše Krista (srov. Dei Verbum, 10).?

Řekl s odkazem na věroučnou konstituci O Božím zjevení Dei Verbum Benedikt XVI. na setkání se členy Papežského biblického institutu u příležitosti 100. výročí jeho vzniku.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.