Benedikt XVI. zakončil biskupskou synodu o Africe eucharistií

25.10.2009 

Bazilika sv. Petra byla v neděli dopoledne dějištěm závěrečné bohoslužby, které předsedal Benedikt XVI. Ten se ve své homilii přidržel nedělního evangelia o slepci Bartimaiovi a podal jeho překvapivý výklad v souvislosti s tématem skončené biskupské synody o Africe. V druhé části homilie pak zdůraznil kněžský charakter církve:

?Církev, společenství, které následuje Krista na cestě lásky, má kněžskou formu. Kategorie kněžství jako výkladový klíč Kristova tajemství a tím i církve byla uvedena do Nového zákona autorem listu Židům. Jeho intuice vychází ze Žalmu 110, citovaného v dnešní liturgii, kde Pán Bůh slavnostní přísahou ujišťuje Mesiáše: ?Ty jsi kněz navěky podle řádu Melchizedechova? (v.4). Tento odkaz přibližuje jiné místo, z Žalmu 2, ve kterém Mesiáš zvěstuje rozhodnutí Pána, který o něm říká: ?Ty jsi můj syn, já jsem tě dnes zplodil? (v.7). Z těchto textů vyplývá kněžský charakter Ježíše Krista nikoli ve smyslu obecném, nýbrž ?podle řádu Melchizedechova?, to znamená svrchované a věčné kněžství, které je původu nikoliv lidského, ale božského. Každý velekněz ?je brán z lidu a bývá ustanoven pro lid v jeho záležitostech u Boha? (Žid 5,1), avšak jedině Jemu, Kristu, Synu Božímu přísluší kněžství, jež je totožné se samotnou jeho Osobou, kněžství jedinečné a transcendentní, na kterém závisí všeobecná spása. Toto své kněžství Kristus předal církvi skrze Ducha svatého; proto má církev v sobě samé, v každém svém členu silou křtu kněžský charakter. Avšak tady je jeden rozhodující aspekt. Kněžství Ježíše Krista není v první řadě rituální, nýbrž existenciální. Dimenze ritu není zrušena, nýbrž - jak plyne jasně z ustanovení eucharistie ? dostává smysl ve velikonočním tajemství, které dovršuje a překonává starozákonní oběti. Rodí se tak zároveň nová oběť, nové kněžství a také nový chrám, a všechny tři se sbíhají v tajemství Ježíše Krista. Církev je s Ním sjednocena skrze svátosti, prodlužuje jeho spasitelské působení a umožňuje lidem, aby byli uzdraveni vírou jako slepec Bartimaios. Takto je církevní společenství ve stopách svého Mistra a Pána povoláno rázně kráčet cestou služby, důsledně sdílet situaci mužů a žen své doby, dosvědčovat všem Boží lásku a rozsévat tak naději.?

PLNÉ ZNĚNÍ HOMILIE Benedikta XVI. je ZDE

Mši svatou provázela typická africká hudba, vhodně zakomponovaná do atmosféry ve svatopetrské bazilice a tradice, kterou ztělesňuje. Nechyběl ani africký tanec, který je ovšem co do vyjadřovaného obsahu na hony vzdálen onomu reziduu, na které byl tento specifický výrazový prostředek během staletí redukován v Evropě. Celá škála citů a duchovních významů, která se vytratila z tance, jak je běžně znám u nás, je africkému projevu naprosto přirozená od věřících laiků až po biskupy.

Polední papežova promluva se tentokrát konala z časových důvodů výjimečně na nádvoří před bazilikou. Benedikt XVI. vyšel po skončení mše svaté ven, aby oslovil přibližně 40 tisíc lidí shromážděných na svatopetrském náměstí:

PROMLUVA Benedikta XVI. před Angelus je ZDE

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.