Slavnost Těla a Krve Páně

11.6.2009 

Na dnešní slavnost Těla a Krve Páně papež předsedal od 19.00 eucharistické bohoslužbě na prostranství před papežskou katedrálou sv. Jana na Lateránu. Po bohoslužbě tradičně následuje procesí po Via Merulana k bazilice Santa Maria Maggiore, kde v předchozích 40 hodinách konala přípravná adorace na tuto liturgickou slavnost. Slavnost Těla a Krve Páně připomíná víru církve, že v eucharistii chléb už není chlebem a víno vínem, ale stávají se Tělem a Krví Krista.

Na vzniku této liturgické slavnosti má určitý podíl český kněz Petr, který se v roce 1263 vypravil na pouť do Říma. Při mši svaté v kostele sv. Kristiny v Bolzeně v okamžiku proměňování zapochyboval o tom, že skutečně dochází k proměně chleba a vína. Při lámání chleba se na hostii objevila krev a potřísnila korporál, dodnes uchovávaný v katedrále v Orvietu. V tomto městě severně od Říma tehdy pobýval papež Urban VI. Ten pak v roce 1264 rozhodl o ustanovení svátku Corpus Domini. Slaví se ve čtvrtek po Svatodušním oktávu. Benedikt XVI. ve své homilii mimo jiné řekl:

?S vědomím, že v důsledku hříchů nejsme na patřičné úrovni, ale že se potřebujeme sytit láskou, kterou nám Pán nabízí ve svátosti eucharistie, obnovme tento večer naši víru ve skutečnou přítomnost Krista v Eucharistii. Tuto víru netřeba pokládat za samozřejmost! Dnes existuje riziko plíživé sekularizace i uvnitř církve a může vést k prázdnému a formálnímu eucharistickému kultu, k bohoslužbě oproštěné od účasti srdce, jež se vyjadřuje úctou a respektem k liturgii. Stále silnější je pokušení redukovat modlitbu na mělké a uspěchané momenty a přitom se nechat ovládat aktivitou a pozemskými starostmi. Až budeme za okamžik recitovat majestátní modlitbu Otče náš, budeme říkat: ?Chléb náš vezdejší dej nám dnes? přirozeně s myšlenkou na denní chléb. Tato prosba však obsahuje něco hlubšího. Řecký výraz epioúsios, který překládáme jako ?vezdejší?, může totiž odkazovat také na chléb ?nad-podstatný?, na chléb ?světa, který přijde?. Někteří církevní otcové v tom spatřovali odkaz na Eucharistii, chléb věčného života, který je nám dán ve mši svaté, aby budoucí svět měl již od nynějška počátek v nás. Eucharistií tedy nebe přichází na zemi, zítřek Boha spadá do přítomnosti a čas je jakoby objat božskou věčností.?

PLNÉ ZNĚNÍ HOMILIE Benedikta XVI. je ZDE

Česká sekce RV

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.