Slavnost Zmrtvýchvstání Páně

12.4.2009 

Dopolední mši svatou ze Zmrtvýchvstání Páně slavil Benedikt XVI. na náměstí svatého Petra za účasti asi 50 tisíc lidí. Čtvrt hodiny po desáté vyšel od bronzové brány průvod kardinálů a biskupů s Benediktem XVI. směrem k oltáři, kde byla zahájena mše starobylým obřadem Resurrexit, tedy odhalením ikony Zmrtvýchvstalého. Svatý otec pronesl v rámci eucharistie také krátkou homilii, v níž mimo jiné řekl:

?Kristus, naše Pascha - velikonoční beránek - je už obětován!? (1 Kor 5,7). Zaznívá dnes zvolání svatého Pavla z prvního listu Korinťanům, které jsme slyšeli ve druhém čtení. Je to text, který vznikl asi dvacet let po Ježíšově smrti a vzkříšení, a přece již obsahuje - jak je to pro některé Pavlovy výrazy typické ? působivou syntézu plného vědomí křesťanské novosti. Ústřední symbol dějin spásy ? velikonoční beránek ? je zde ztotožněn s Ježíšem, kterého nazývá ?naše Pascha?. Hebrejská Pascha (Přejití), památka osvobození z egyptského otroctví, se podle mojžíšského předpisu každý rok slavila obřadem obětování beránka, jednoho beránka pro celou rodinu. Ježíš se svým umučením a smrtí zjevuje jako Beránek Boží ?obětovaný? na kříži, aby sňal hříchy světa. Byl zabit právě v hodinu, kdy bylo zvykem v Jeruzalémském chrámu porážet beránky. Smysl této své oběti předjímá on sám na Poslední večeři, když zaměnil sám sebe ? pod způsobami chleba a vína ? za rituální pokrm hebrejské paschální (Velikonoční) večeře. Takto lze opravdu říci, že Ježíš naplnil starobylou tradici Paschy a proměnil ji na svoji Paschu.

Na základě tohoto nového významu slavnosti Paschy lze také porozumět interpretaci kvasu, jak ji podává sv. Pavel. Apoštol poukazuje na starý hebrejský zvyk, podle něhož během Paschy bylo třeba odstranit z domu každý sebemenší zbytek kvašeného chleba. Bylo to jednak připomínka toho, co se stalo předkům ve chvíli útěku z Egypta, kdy si v rychlosti s sebou odnesli pouze nekvašené těsto. Zároveň však ?nekvašené chleby? byly symbolem očištění, znamením odstranění toho, co je staré, aby se udělalo místo novému. A nyní, vysvětluje Pavel, nabývá i tato stará tradice nového smyslu, a to právě na základě nového ?exodu?, kterým je přechod Ježíše ze smrti do věčného života. A poněvadž Kristus jako pravý Beránek, obětoval sebe sama pro nás, tak také my, jeho učedníci, díky Němu a prostřednictvím Něho můžeme a máme být novým těstem, ?nekvašenými chleby?, svobodnými od každého starého kvasu hříchu: už žádná zloba a zvrácenost v našem srdci.?

PLNÉ ZNĚNÍ HOMILIE Benedikta XVI. je ZDE

Hned po skončení eucharistické bohoslužby těsně před polednem se Svatý otec odebral do centrální loggie baziliky svatého Petra, odkud před přibližně 150 tisíci poutníky, kteří se mezitím shromáždili na náměstí, pronesl tradiční velikonoční poselství a udělil požehnání Urbi et Orbi. Benedikt XVI. mimo jiné řekl:

?Zmrtvýchvstání není teorie, ale historická skutečnost zjevená Člověkem Ježíšem Kristem skrze Jeho ?paschu?, Jeho ?přejití?, které otevřelo ?novou cestu? mezi zemí a Nebem (srov. Žid 10,20). Není to mýtus, ani sen, není to vize, ani utopie, není to pohádka, ale jedinečná a neopakovatelná událost: Ježíš Nazaretský, Mariin Syn, který byl v pátek při západu slunce sňat z kříže a pohřben, vítězně opustil hrob. Ráno prvního dne po sobotě totiž Petr a Jan nalezli prázdný hrob. Magdaléna a ostatní ženy potkaly Ježíše zmrtvýchvstalého; rozpoznali Ho také dva učedníci z Emauz při lámání chleba; večer se Zmrtvýchvstalý ukázal apoštolům ve večeřadle a potom mnoha dalším učedníkům v Galileji.

Zvěst o zmrtvýchvstání Páně osvěcuje temné zóny světa, ve kterém žijeme. Mám na mysli hlavně materialismus a nihilismus, tedy takové vidění světa, které není schopno transcendovat to, co lze experimentálně konstatovat, a bezútěšně se hroutí do pocitu prázdnoty, která je prý definitivním přístavem lidské existence. Faktem je, že kdyby Kristus nevstal z mrtvých, ?prázdnota? by musela mít převahu. Pokud odstraníme Krista a Jeho zmrtvýchvstání, nemá člověk východisko a každá jeho naděje zůstane iluzí. Právě dnes však mocně zní zvěst o Pánově zmrtvýchvstání, která je odpovědí na opakovanou otázku skeptiků, kterou přináší také biblická kniha Kazatel: ?Je něco, o čem lze říci: ?Hleď, to je cosi nového??? (Kaz 1,10). Ano, odpovídáme: velikonoční jitro učinilo novým všechno. Mors et vita duello confixere mirando: dux vitae mortuus regnat virus ? Střetli se v divném souboji život a smrt. Je po boji. Ten, který zemřel, z mrtvých vstal, aby nám věčně kraloval. Toto je novost! Novost, která mění existenci každého, kdo ji přijímá.?

PLNÉ ZNĚNÍ POSELSTVÍ Benedikta XVI. Urbi et Orbi je ZDE

Věřící, mluvící česky pak Benedikt XVI. pozdravil slovy:

?Kristus vstal z mrtvých!?

Po pozdravech v 63 jazycích pak Kristův náměstek udělil apoštolské požehnání Urbi et Orbi.

Milan Glaser

Copyright © 2003-2024 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.