VaticanNews.va

   20. 10. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4974
Poslechem z webových stránek.3180
Četbou textů na webových stránkách.5044
Poslechem i četbou.3095


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Františkova mariánská víra: „V Medžugorje je milost, ale chybí rozlišování...“

Papež: Pozor na dokonalé křesťany!

Papež: Ježíš nás zve, abychom se vrátili k pramenům radosti


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

7.10.2018 

Proč modlitba ke svatému archanděli Michaelovi?

Angela Pellicciari

Papež František požádal všechny katolíky, aby se během mariánského měsíce října modlili denně nejen růženec, ale připojili také nejstarší mariánskou modlitbu Pod ochranu tvou a exorcismus Svatý Michaeli, archanděli braň nás v boji, a to na ochranu církve před ďáblem, který se pokouší vnést rozdělení mezi nás a Boha, i mezi nás samotné. Jaký je původ této druhé, podstatně mladší modlitby.

Za dramatických okolností ji v 19. století napsal papež Lev XIII., který byl takzvaně i doslova „vatikánským vězněm“. Tehdy zednářské lóže všech zemí jásaly nad tím, že Řím a Itálie jsou jejich kolonií, zatímco Petrův nástupce prosil archanděla Michaela, aby bránil církev i civilizaci, která z ní vzešla. Pár měsíců po sepsání své nejpronikavější encykliky o/proti zednářství Humanum Genus, 13. října 1884, měl Lev XIII. hrůznou vizi ďábelského útoku proti církvi. V tomto kontextu složil zmíněnou modlitbu ke svatému archandělovi Michaelovi a stanovil, aby byla recitována po každé mši:

Svatý Michaeli, archanděli, braň nás v boji! Proti zlobě a úkladům ďáblovým budiž nám záštitou, nechať Bůh přikáže jemu, pokorně prosíme! Ty pak, kníže vojska nebeského, Satana a jiné duchy zlé, kteří ke zkáze duší světem obcházejí, božskou mocí do pekla svrhni. Amen.“  

 Jméno tohoto archanděla vyjadřuje v hebrejštině otázku či spíše výzvu k boji: „kdo je jako Bůh?“ Prorok Daniel praví: „Povstane Michael, veliký kníže, který chrání syny Božího lidu“ (Dan 12,1). Lev XIII. se dovolává tohoto knížete, aby byl církvi záštitou před Satanskou mocí, zosobněnou gnostickým myšlením, které zmíněné lóže ztělesňují.

Letos 29. září, tedy na svátek svatých archandělů, zveřejnilo vatikánské tiskové středisko rozhodnutí Svatého otce, který „vyzval všechny věřící celého světa, aby se během mariánského měsíce října denně modlili svatý růženec a sjednotili se tak ve společenství a pokání jako lid Boží v prosbě ke svaté Matce Boží a svatému archanděli Michaelovi za ochranu církve před ďáblem, který se neustále pokouší vnášet rozdělení mezi nás a Boha i mezi nás.“

Co je to za úklady, před nimiž má zmíněná modlitba chránit dnes? O zednářství se v dnešní církvi nic neví, a učitelský úřad se po smrti Lva XIII. v roce 1903 tímto tématem prakticky přestal zaobírat. Výjimkou je pouze krátké upřesnění prefekta Kongregace pro nauku víry, tehdejšího kardinála Ratzingera, který s výslovnou podporou papeže Wojtyly potvrdil plnou platnost papežských odsouzení prohlášením o zednářství z 26. září roku 1983.

Kdo strojí úklady církvi v dnešní době? Před kým nás má chránit prosba o pomoc shůry? Stojí za to připomenout, že všichni autoři Nového zákona jednomyslně varují před zvrácenými  naukami, které se rozšíří v Božím lidu. Zmiňme některá z těchto varování. V prvním listě apoštola Jana (1 Jan 2,18-19) čteme: „Jak jste slyšeli, Antikrist přichází, a teď se skutečně objevilo mnoho antikristů. Oni sice vyšli z našeho středu, ale nebyli z nás.“ V Matoušově evangeliu (Mt 7,15) čteme: „Mějte se na pozoru před nepravými proroky: přicházejí k vám převlečení za ovce, ale uvnitř jsou draví vlci“. Ve Skutcích apoštolů (Sk 20,30) říká Pavel: „Z vašeho vlastního středu povstanou lidé, kteří se budou snažit převrácenými řečmi strhnout za sebou učedníky.“ A Petr ve svém druhém listě (2 Petr 2,1-2) varuje: „I mezi vámi se objeví lžiučitelé a budou se snažit záludně zavést zhoubná bludařská učení. Ba budou dokonce zapírat Pána, který je vykoupil, a tím se ovšem dostanou rychle do záhuby. Mnoho lidí se dá strhnout od nich k prostopášnostem, a tak přivedou cestu pravdy do špatných řečí.“ A na závěr opět Pavel v druhém listu Timotejovi (2 Tim 2,3-4) prorokuje, že „přijde doba, kdy lidé nesnesou zdravé učení, nýbrž si podle vlastních choutek nahromadí učitele, kteří šimrají jejich uši; odvrátí sluch od pravdy a obrátí se k bájím.“

Ježíš v Janově evangeliu říká: pravda vás osvobodí (Jan 8, 32). Pravda, zjevená pravda, včetně zjevené pravdy o té lásce, která pojí muže a ženu v povolání k účasti na stvořitelském díle Boha skrze svátost manželství.

Pravda o lidském těle a o tom, jak s ním zacházet, je dnes zpochybňována. Z povědomí se vytrácí především pojem do nebe volajícího hříchu proti lidské přirozenosti. Bible, Starý stejně jako Nový zákon, však v tomto bodě učí naprosto jasně. Uveďme pouze dva texty. V knize Levitikus (18,22) čteme: „Nesmíš ležet s mužem jako se ženou. Je to ohavnost.“ Pavel pak v prvním listě Korinťanům píše: „Nevíte, že nespravedlivým se nedostane podílu v Božím království? Nemylte se! Ani smilníci, ani modláři, ani cizoložníci, ani zhýralci, ani lidé zvrácení (masculorum concubitores).... nebudou mít v Božím království účast“ (1 Kor 6,9-10).

Dnes je nepochybně v církvi i mimo ni - mezi věřícími laiky i duchovenstvem - mnoho teologů, řeholníků i biskupů, kteří zjevenou pravdu o sexualitě zpochybňují. Tím se oddělili od Boha a nevyhnutelně rozsévají koukol, působí zmatek a rozdělení v Božím lidu.

Papež František volá církev, celou církev k modlitbě, což je moc dobře. Hrozí totiž, že by věrouka, tedy zjevená pravda, která nás osvobozuje, mohla být dána do závorky, a to je to nebezpečí pro společnost, ve které žijeme.

 

Z internetového portálu La Nuova Bussola Quotidina
přeložil Milan Glaser



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
2.9.18 K čemu je vlastně papež?
19.8.18 Pavel VI. o okupaci Československa 21. srpna 1968
15.8.18 O teologii manželství
12.8.18 Hřích překážkou pokroku?
5.8.18 O falešných muzeích a aggiornamentu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Kvas Ducha svatého naplňuje radostí

Svatý stolec: Definici lidských práv nelze donekonečna rozšiřovat

Kardinál Parolin: Papež je ochoten vydat se do Severní Koreje

Kardinál Simoni oslavil devadesátiny s papežem Františkem

O třech stupních chudoby

Papež přijal jihokorejského prezidenta Mun Če-ina

Milion dětí se modlí růženec – tentokrát za Asii Bibi

Mše za mír na Korejském poloostrově za přítomnosti prezidenta Mun Če-ina

Rádio Maria otevírá nová studia na světových periferiích

Neláska je prvním krokem k vraždě

Františkova mariánská víra: „V Medžugorje je milost, ale chybí rozlišování...“

Papež František soukromě přijal vrchního imáma Al-Azhar

 Nově na webu
Svatý otec: O přikázáních - Lhostejnost zabíjí

Publicistika: Proč modlitba ke svatému archanděli Michaelovi?

Publicistika: Pravda nás osvobodí

Rozhovory: V případech pedofilie jsem nikdy neudělil milost,

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv říjen 18
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího