VaticanNews.va

   20. 10. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4974
Poslechem z webových stránek.3180
Četbou textů na webových stránkách.5044
Poslechem i četbou.3095


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Františkova mariánská víra: „V Medžugorje je milost, ale chybí rozlišování...“

Papež: Pozor na dokonalé křesťany!

Papež: Ježíš nás zve, abychom se vrátili k pramenům radosti


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

12.8.2018 

Hřích překážkou pokroku?

Milan Glaser

Odmítavý postoj církve k nejvyšší možné trestní sankci světského ramene není výrazem přizpůsobení se tomuto světu, jak by se mohlo zdát - vždyť trest smrti je dosud právně zakotven v padesáti šesti státech světa; je spíše výrazem vítězství nad světem, a tím vítězstvím je víra (srov. 1 Jan 5,4). Postoj církve vyplývá z Božího zjevení a má mnohem širší a hlubší význam i původ, než  mu připisují politologicko-sociologické interpretace. Přehodnocení, ke kterému nepochybně v církvi došlo, se bezprostředně týká samotného rozlišení mezi tím, co je právo a co bezpráví. Vyslovením nepřípustnosti této sankce trestního práva z hlediska křesťanské víry klade církev meze pozitivnímu právu čili státu jako takovému. Nepřímo však napomáhá i k lepšímu chápání samotné smrti z hlediska křesťanské víry.

Podle biblického zjevení prvních třech kapitol Geneze souvisí smrt člověka s požitím plodů ze stromu poznání dobrého a zlého, jak to podává známý biblický příběh, jehož mýtický jazyk nijak neznemožňuje sdělení věroučné pravdy. Bůh stvořil člověka a usadil do zahrady Eden, kde byly rozmanité stromy, jejichž ovoce je chutné k jídlu, a mezi nimiž byl kromě stromu života také strom poznání dobrého i zlého.

Otázka tedy zní, zda smrt, před níž Bůh varuje Adama a Evu v souvislosti s možným požitím plodů toho druhého stromu, je jakási externí a dodatečná sankce za zanedbání poznaného božského pokynu, anebo imanentní důsledek jejich vlastního rozhodnutí z nich jíst. I bez ohledu na to, co znamená přesně v biblickém jazyce znamená ono požití plodů, rostoucích na stromě společného poznání dobrého i zlého, je možné zeptat se ještě přesněji: Je smrt pouhá planá hrozba ješitného a žárlivého Boha, jak ji člověku vysvětluje ďábel, anebo potence lidské svobody, která od počátku spolupracuje s Bohem na díle stvoření, ale zároveň může ke své vlastní škodě podcenit a podezřívat tvůrčí lásku Boha?

Výše zmíněné věroučné vymezení církevního postoje ke světské moci proto není projevem zesvětštění církve, nýbrž právě naopak, zakazuje světskou modloslužbu. Zakazuje zvláštní typ modloslužby, kdy se lidský tvor  přivlastněním si práva absolutní vlády nad životem druhého, pokouší napodobovat Boha, kterého špatně pochopil. Právě tato modloslužba totiž znemožňuje klanět se pravému Bohu. Její prorocká denunciace církevním učitelským úřadem je proto pokrokem v poznání Božího zjevení.

Správné porozumění tomuto věroučnému rozhodnutí je ovšem v dnešní době takřka znemožněno právě nejasným významem slova pokrok. Zcela totiž převážila osvícenská čili luciferiánská koncepce lidských dějin, která na té křesťanské parazituje. Lidstvo v těchto odcizených dějinách nemá začátek, ani konec, avšak nepřetržitě a neodvratně spěje k lepším zítřkům. Východiskem tohoto novověkého myšlení a hybatelem takzvaného pokroku však není nic jiného než odhlédnutí od provinění člověka ve vztahu k Bohu. Transcendentní lidská vina však tímto odhlédnutím existovat nepřestává, nýbrž neustále se vrací v přestrojení za údajnou překážku údajného pokroku, a to na politické a sociální rovině, nikoli na té duchovní a osobní, kam přirozeně a primárně patří.

Tento odosobňující a odlidšťující „přínos“ novověku se ve své nejryzejší formě projevuje totalitními ideologiemi. Jejich cílem však není rozbít demokracii, nýbrž dovést lidstvo k tomu, aby odepřelo důvěru a adoraci živému Bohu, jemuž právem patří.



Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
7.10.18 Proč modlitba ke svatému archanděli Michaelovi?
2.9.18 K čemu je vlastně papež?
19.8.18 Pavel VI. o okupaci Československa 21. srpna 1968
15.8.18 O teologii manželství
5.8.18 O falešných muzeích a aggiornamentu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Kvas Ducha svatého naplňuje radostí

Svatý stolec: Definici lidských práv nelze donekonečna rozšiřovat

Kardinál Parolin: Papež je ochoten vydat se do Severní Koreje

Kardinál Simoni oslavil devadesátiny s papežem Františkem

O třech stupních chudoby

Papež přijal jihokorejského prezidenta Mun Če-ina

Milion dětí se modlí růženec – tentokrát za Asii Bibi

Mše za mír na Korejském poloostrově za přítomnosti prezidenta Mun Če-ina

Rádio Maria otevírá nová studia na světových periferiích

Neláska je prvním krokem k vraždě

Františkova mariánská víra: „V Medžugorje je milost, ale chybí rozlišování...“

Papež František soukromě přijal vrchního imáma Al-Azhar

 Nově na webu
Svatý otec: O přikázáních - Lhostejnost zabíjí

Publicistika: Proč modlitba ke svatému archanděli Michaelovi?

Publicistika: Pravda nás osvobodí

Rozhovory: V případech pedofilie jsem nikdy neudělil milost,

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv říjen 18
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího