VaticanNews.va

   20. 11. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.5087
Poslechem z webových stránek.3256
Četbou textů na webových stránkách.5126
Poslechem i četbou.3133


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Každodenní bílé mučednictví církve v demokratických zemích

Italští biskupové vytvořili úřad pro ochranu nezletilých a odhlasovali změny v misálu

O neokázalém růstu církve


Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů Návštěva papeže v České republice NAVRCHOLU.cz
 
Svatý otec

 Angelus 

29.6.2018 

V setkání s Ježíšovým tajemstvím se objevuje pravda

Promluva papeže před Angelus na slavnost sv. Petra a Pavla, nám. sv. Petra

Česká sekce RV

Drazí bratři a sestry, dobrý den!
Církev, poutnice v Římě i na celém světě, přichází dnes ke kořenům svojí víry a slaví apoštoly Petra a Pavla. Jejich tělesné ostatky, spočívající ve dvou - jim zasvěcených – bazilikách, jsou drahé Římanům i četným poutníkům, kteří ze všech stran přicházejí, aby je uctili.

Chtěl bych se pozastavit u evangelia (srov. Mt 16,13-19), které nám při této slavnosti podává liturgie. Vypráví o epizodě, která má pro naši pouť víry zásadní význam. Jde o dialog, ve kterém se Ježíš táže svých učedníků na svoji totožnost. Zeptá se nejprve: »Za koho lidé pokládají Syna člověka?« (v. 13). A potom se ptá přímo jich: »A za koho mě pokládáte vy?« (v.15). Těmito otázkami, jak se zdá, chce Ježíš říci, že jedna věc je sledovat běžné mínění a druhá je setkat se s Ním a otevřít se Jeho tajemství. Tam se objevuje pravda. Běžné mínění obsahuje pravdivou, leč částečnou odpověď. Petr a spolu s Ním církev – včera, dnes a vždycky – odpovídá z milosti Boží pravdou: »Ty jsi Mesiáš, Syn živého Boha« (v.16).

Během staletí svět definoval Ježíše různými způsoby: jako velkého proroka spravedlnosti a lásky, moudrého učitele života, revolucionáře, snílka Božích snů, a tak podobně, spoustu hezkého... Ale v Babylonu těchto a dalších hypotéz dodnes vystupuje do popředí jednoduché a jasné vyznání Šimona, zvaného Petr, muže pokorného a plného víry: »Ty jsi Mesiáš, Syn živého Boha« (v.16). Ježíš je Syn Boží, a proto je trvale živý On stejně jako žije věčně Jeho Otec. Toto je novost, kterou milost rozněcuje v srdci toho, kdo se otevírá Ježíšovu tajemství: jistotě nikoli matematické, ale ještě silnější, niterné jistotě ze setkání s Pramenem Života, samotného Života učiněného tělem, viditelným a hmatatelným mezi námi. Taková je zkušenost křesťana, a není to jeho zásluha, není to zásluha nás křesťanů, nýbrž přichází od Boha, Otce i Syna i Ducha svatého. Toto všechno v zárodku obsahuje Petrova odpověď: »Ty jsi Mesiáš, Syn živého Boha« .

Ježíšova následující odpověď je plná světla: »Ty jsi Petr – Skála – a na té skále zbuduji svou církev a pekelné mocnosti ji nepřemohou« (v.18). Tady poprvé Ježíš užívá slovo „církev“ a vyjadřuje tak veškerou lásku »svojí církvi«, jak nazývá toto nové společenství, založené již nikoli na rodokmenu a Zákonu, nýbrž na víře v Něho, v Ježíše, v Boží Tvář. Tuto víru bl. Pavel VI., když byl ještě arcibiskupem Milána, vyjádřil touto podivuhodnou modlitbou:

»Kriste, náš jediný prostředníku, jsi pro nás nezbytný,
abychom žili ve společenství s Bohem Otcem
a spolu s Tebou, který jsi jediný Syn a náš Pán,
se tak stali adoptivními syny,
znovuzrozenými v Duchu svatém« (Pastorační list, 1955).

Na přímluvu Panny Marie, Královny apoštolů, ať Pán udělí církvi v Římě a na celém světě, aby byla stále věrná evangeliu, jehož službě svatí Petr a Pavel zasvětili svůj život.

Přeložil Milan Glaser



Další články z podrubriky Angelus

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
18.11.18 Nezůstane nám nic než to, co jsme uskutečnili z víry ve Slovo Božího Syna
18.11.18 Dějiny národů i jednotlivců mají účel a cíl: definitivní setkání s Pánem
11.11.18 Papež: Odmítejme válečnou kulturu
11.11.18 Ježíš si od nás nedal zaplatit za naše vykoupení
4.11.18 Papež: Láska k Bohu a láska k bližnímu se vzájemně podporují



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež přijal biskupy a věřící maronitské církve

Papež: Josef byl Mariin ženich, nikoli Boží úředník

František: Dochází k systematickému kulturnímu výsměchu Ježíšovým učedníkům

Generální vikář z Bangui: Z války profitují mnozí a halí ji do náboženství

Nová kniha o mniších z Tibhirine: Zkrátka křesťané

Papež připomenul albánského národního hrdinu Jiřího Kastriotu Skanderbega

Chudoba není vždy viditelná na první pohled

Papež věnoval Brazilcům sochu Ježíše jako bezdomovce

Rovněž ekologické reformy vyžadují solidaritu

Německý teolog: Jazyk církve se vzdálil věřícím

Ani sociologická volba, ani móda jednoho pontifikátu, nýbrž teologický požadavek

Nezůstane nám nic než to, co jsme uskutečnili z víry ve Slovo Božího Syna

 Nově na webu
Svatý otec: Uznat, že jsme žebráky prosícími o spásu

Publicistika: O polském „nacionalismu“

Publicistika: Bombardování Vatikánu před 75 lety bylo zacíleno na rozhlasový vysílač

Rozhovory: Kostel je lék na konzumní společnost

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv listopad 18
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Starší zprávy >

Náš tip

O teologii manželství

Božím lidem je třeba se stát

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího