VaticanNews.va

   24. 4. 2018

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.4272
Poslechem z webových stránek.2728
Četbou textů na webových stránkách.4599
Poslechem i četbou.2768


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější

Zákaz vstupu do kostelů a náboženské výchovy pro nezletilé

Kardinál Beran se vrací do vlasti

Návrat kardinála Berana: Loučení s Římem v Papežské koleji Nepomucenum




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

22.10.2017 

O volbách a „podpoře“ papeži Františkovi

Milan Glaser

Ve volbách vždycky vítězí lid, ale ne vždycky je spokojen. Taková je demokracie. Pluralita politických stran, jak vidíme z výsledků našich voleb a narozdíl od běžné demokratické rétoriky, také není vždycky výhrou pro lid, který do svých služeb velkoryse najímá představitele těchto stran. Vhozením hlasovacího lístku do schránky, nazývané příznačným termínem z oboru pohřebnictví, vláda lidu na každý pád končí a nastává vláda zvolených zástupců. Mnozí volebního práva nevyužívají. U nás to bylo téměř 40% voličů. Možná také proto, že v deklaracích politických programů nacházejí pouze nové a/nebo staré floskule, které je nepřesvědčí, ba ani v nich nevzbudí důvěru. V každém případě se však ukazuje, že snášenlivost a trpělivost jsou křesťanské ctnosti nezbytné k sociálnímu životu nejenom pod knutou nějakého mocnářství, ale také v demokracii. Lidské možnosti zkrátka mají svoje meze, a bez víry se na to rychle zapomíná, což nezřídka vede k sociálnímu blouznění nejrůznějšího typu.

Navzdory této zkušenosti a s nepoučitelností, která zůstává celému lidskému pokolení vlastní, nezmenšuje se pokušení politizovat také společenství věřících. Začínají mu čím dál víc podléhat nejenom nositelé všeobecného, ale i služebného kněžství. Svědčí o tom otevřená petice, kterou autoři definovali jako „podpora papeži Františkovi“. Ne náhodou se mezi jejími signatáři nacházejí stoupenci zrušení celibátu, zavedení svěcení žen, uznání manželství mezi osobami téhož pohlaví a jiných marností. Nechybí ani spoluzakladatelka rakouského hnutí Wir sind Kirche (Martha Heizer), exkomunikovaná papežem Františkem v květnu roku 2014 za to, že veřejně fingovala slavení liturgie.

Je stále těžší sledovat a třídit rozmáhající se myšlenkový a emocionální zmatek, který se na dnešního člověka valí odevšad a strhává jej na tu či onu stranu. Církev nejen není ušetřena tohoto přívalu, ale čím dál víc se zdá, jako by byla jeho privilegovaným cílem. Symptomem toho je sbírání podpisů pod různé petice, ať už pro papeže či proti němu.

Příčinou je v neposlední řadě nejasné chápání pokroku, jehož nositelem v tom nejautentičtějším smyslu je - a vždycky byla - církev. Tento křesťanský pokrok byl totiž nahrazen ideou, která zamlčuje rozdíl mezi vývojem v kontinuitě podstaty, čili tajemství víry, a jejím popřením, a legitimizuje tak všechny novověké ideologie: od takzvaného národního obrození, přes komunismus, nacismus, až po individualismus, sexualismus, globalizmus apod. Mnoho sociálních lží právě proto dodnes parazituje na křesťanské víře a vydává za rozvoj - více či méně skryté - popírání toho podstatného.

Víra v Boha, který je dárcem života, se objevila s Abrahámem a vytvořila Boží lid. Do tohoto vybraného izraelského lidu se živý Bůh vtělil a svojí smrtí a vzkříšením dal zrod mesiášskému lidu, svému mystickému tělu, jemuž dal v dějinách svého pozemského zástupce jako viditelnou a stále se obrozující hlavu. Víra v jediného Boha, v Mesiáše, který přišel v lidském těle, a v Kristova náměstka, který vede Boží lid, tvoří jediný celek a uskutečňuje v lidských dějinách Boží plán. Věřící jsou součástí tohoto plánu a zároveň jej mají uskutečňovat.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
22.4.18 Všechny problémy vyřeší medializace
15.4.18 Protiklad nebo protimluv
2.4.18 O zpravodajství
18.3.18 Kde je senzacechtivost, užívejme střízlivost
13.3.18 Papež zobrazený jako superhrdina vybízí, abychom se nepokládali za superhrdiny



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2018 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Když se církev podobá bicyklu

Cesta do Saúdské Arábie byla průlomová, říká kardinál Tauran

Papež na své jmeniny pozval chudé na zmrzlinu

Petrův nástupce zamýšlí definitivně potvrdit komisi na ochranu nezletilých

Papež ke Světovému dni knihy: Zamysleme se nad významem četby

Z Apoštolátu modlitby se stává papežské dílo

Bůh je básník

Biskupové Anglie a Walesu: Jsme znepokojeni zmatkem působeným genderovou ideologií

Případ Afieho Evanse: Matky dětí z vatikánské nemocnice píší do Liverpoolu

Papež odpovídá dětem: Klepejte na srdce Pána Ježíše

Římský biskup vysvětil 16 kněží

Papež: Církev je nikoli světská, nýbrž pro svět

 Nově na webu
Svatý otec: Zrát do silnějšího vztahu s Ježíšem

Publicistika: Všechny problémy vyřeší medializace

Publicistika: Bude už brzy Evropa Down-free?

Rozhovory: František demýtizuje papežství

Homilie: Na kříži se Bůh zjevil jako agapé

Archiv zpráv duben 18
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

Starší zprávy >

Náš tip

Gaudete et exsultate

Otevřený dopis syrských mnišek: Nazývat věci jejich jmény, to je počátek míru

Bůh nebrání pravdu na úkor lásky, ani lásku na úkor pravdy či rovnováhu na úkor obojího