26. 2. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2345
Poslechem z webových stránek.1514
Četbou textů na webových stránkách.2752
Poslechem i četbou.1595


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Neodkládat obrácení

O zfilmovaném Mlčení

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Seriály

 O Kompendiu sociálního učení církve 

18.12.2007 

O Kompendiu sociálního učení církve, 19.část

Kapitola jedenáctá: Úsilí o mír

Pavel Jajtner

Stvoření, které je odleskem Boží slávy, touží po míru. Mír se zakládá na primárním vztahu každé lidské bytosti k samotnému Bohu. Jedná se o vztah charakterizovaný bezúhonností (srov. Gn 17,1). V biblickém zjevení mír představuje něco mnohem většího než prostou nepřítomnost války, totiž plnost života.
Kristův pokoj spočívá především ve smíření s Otcem, které se uskutečňuje prostřednictvím apoštolského poslání, které Ježíš svěřil svým učedníkům.

Mír je hodnota, univerzální povinnost a má svůj základ v rozumném a mravním uspořádání společnosti, které má své kořeny v samotném Bohu, jenž je ?prvotním zdrojem bytí, bytostnou pravdou a nejvyšším dobrem?. Mír není pouze nepřítomnost války ani stabilní vyváženost mezi silami, ale zakládá se na správném pojetí lidské osoby a vyžaduje budování pořádku na spravedlnosti a lásce.
Mír je v nebezpečí, když člověku není přiznáváno to, co mu přísluší jako člověku, když není respektována jeho důstojnost a když soužití není zaměřeno ke společnému dobru. Základem budování mírové společnosti a integrálního rozvoje jednotlivců je obrana a rozvíjení lidských práv.

Mír může vzkvétat jedině tehdy, když všichni uznávají vlastní odpovědnost za jeho rozvíjení. Násilí nikdy není správnou odpovědí. Církev prohlašuje,?že násilí je zlo, že násilí jako řešení problémů je nepřijatelné a že násilí není hodno člověka. Násilí je lež, poněvadž se protiví pravdě naší víry i pravdě našeho lidství. Násilí ničí to, o čem se domnívá, že to brání, tedy důstojnost, život a svobodu lidských bytostí.?

Učitelský úřad církve odsuzuje ?nelidskost války", poněvadž ?strašlivá síla prostředků ničení ? k nimž mají přístup i střední a malé země ? a stále těsnější vzájemné vztahy mezi národy celého světa ztěžují nebo prakticky znemožňují omezení důsledků konfliktu.?
Jednotlivé státy vždy nemají odpovídající prostředky k vlastní účinné obraně. Z toho vyplývá potřebnost a důležitost mezinárodních a regionálních organizací, které by zabezpečovaly spolupráci, aby dokázaly čelit konfliktům a podporovat mír tím, že budou nastolovat vztahy vzájemné důvěry, které by znemožňovaly vznik války.

Agresivní válka je svou vlastní povahou nemorální. V tragickém případě, že k ní dojde, mají ti, kdo jsou odpovědni za záležitosti napadeného státu, právo i povinnost organizovat obranu i prostřednictvím použití zbraní. Nárok na oprávněnou obranu ospravedlňuje vydržování armád, jejichž působení musí však být postaveno do služeb míru.

Každý příslušník ozbrojených sil je mravně vázán, aby se vzepřel rozkazům, které vybízejí k provedení kriminálních akcí proti právu národů a proti univerzálně platným zásadám. Ti, kdo na základě výhrady svědomí zásadně odmítají vykonávat vojenskou službu, přestože se jedná o povinnost, musí být ochotni vykonávat jiný druh služby.

Právo na použití síly při oprávněné obraně je spojeno s povinností ochraňovat nevinné a pomáhat jim, když se tyto oběti nedokáží samy ubránit napadení. Při konfliktech moderní doby, které se často odehrávají uvnitř jednotlivých států, musí být plně respektovány předpisy mezinárodního humanitárního práva. Velmi často je postiženo civilní obyvatelstvo, někdy dokonce jako přímý objekt vojenské akce. V některých případech je brutálně masakrováno nebo násilně vysídlováno z vlastních domovů a z vlastní země. Pokusy o eliminaci celých národních, etnických, náboženských nebo jazykových skupin představují zločiny proti Bohu a proti samotnému lidství. Ti, kdo jsou za tyto zločiny zodpovědní, se musí odpovídat před spravedlností.
Sankce podle současného mezinárodního řádu směřují k nápravě chování vlády určité země, která porušuje pravidla spořádaného mírového mezinárodního soužití nebo která praktikuje závažné formy útlaku ve vztahu k obyvatelstvu.

Sociální nauka církve předkládá jako cíl ?všeobecné, vyvážené a kontrolované odzbrojení?. Princip nešíření jaderných zbraní a opatření zaměřená na jaderné odzbrojení spolu se zákazem zkoušek jaderných zbraní, jakož i zákaz vývoje, výroby, hromadění a užívání chemických a biologických zbraní spolu s ustanoveními, která nařizují jejich zničení, představují vzájemně provázané cíle. Dokonalejší opatření jsou nezbytná také v oblasti kontroly výroby, prodeje, dovozu a vývozu lehkých a osobních zbraní, které usnadňují projevy násilí.
Je třeba odsoudit využívání dětí a dospívajících jako vojáků v ozbrojených konfliktech.

Terorismus je jednou z nejbrutálnějších forem násilí, která dnes postihuje mezinárodní společenství. Terorismus rozsévá nenávist, smrt, touhu po pomstě a odvetě. Terorismus je nutno zcela bezvýhradně zavrhnout. Představuje totiž projev naprostého pohrdání lidským životem, a proto ho nic nemůže ospravedlnit, neboť člověk je vždy cílem, a nikoli prostředkem. Žádné náboženství nesmí tolerovat terorismus, a už vůbec ne ho hlásat.
Podpora míru ve světě představuje integrální součást poslání, jímž Církev pokračuje ve vykupitelském díle Kristově na této zemi.

Další články z podrubriky O Kompendiu sociálního učení církve

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.10.16 Mám ještě větší sen...
10.10.16 Docat aneb What to do?
22.11.13 Papež František o mystice v sociální nauce církve
17.6.11 Seminář o etice podnikání
16.5.11 Benedikt XVI. k účastníkům kongresu o sociálním učení církve



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního poradu ve formátu MP3  

Eeský kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pooadu ve formátu Real Audio  
O Kompendiu sociálního učení církve


Velvyslanec České republiky u Svatého stolce seznamuje s obsahem a významem dokumentu o sociálním učení církve.
Jiné seriály
Víra a rozum

Baziliky, chrámy a kostelíky města Říma

Čeští teologové 50. let 20. století

Kardinál Beran vzpomíná - archivní záznam rozhovoru

Ze zápisníku diplomata

Konzervativní hodnoty v politice

Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie

Postní zamyšlení

Cesta do Compostely

Postní zastavení

Víra je ze slyšení

Svatí římského kánonu

O poutích a putování - Česká zastavení ve Svaté zemi

Koncilní teolog vzpomíná...

 Nově na webu
Svatý otec: Křesťanská naděje – V naději poznáváme, že jsme všichni spaseni

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O zfilmovaném Mlčení

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Papež interpretuje biskupy, nikoliv biskupové papeže

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv únor 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci