26. 2. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2345
Poslechem z webových stránek.1514
Četbou textů na webových stránkách.2752
Poslechem i četbou.1595


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Neodkládat obrácení

O zfilmovaném Mlčení

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Seriály

 O Kompendiu sociálního učení církve 

6.11.2007 

O Kompendiu sociálního učení církve, 13.část

Kapitola sedmá: Ekonomický život, první část

Pavel Jajtner

Ve Starém zákoně se objevují dva postoje k hmotným statkům a bohatství. Na jedné straně je to pozitivní hodnocení materiálních statků, které jsou k životu nezbytné. V takovém případě je hojnost (nikoli bohatství nebo luxus) vnímána jako Boží požehnání. V mudroslovných knihách Písma se chudoba popisuje jako jeden z negativních následků lenosti a nedostatku přičinlivosti (srov. Přísl 10,4), ale také jako přirozená záležitost (srov. Přísl 22,2).
Na druhé straně jsou hmotné statky a bohatství odsuzovány: Nikoliv však samy o sobě, nýbrž kvůli nesprávnému nakládání s nimi. Prorocká tradice pranýřuje podvody, lichvu, vykořisťování, křiklavé formy nespravedlnosti především na účet těch nejchudších (srov. Iz 58,3-11; Jer 7,4-7; Oz 4,1-2; Am 2,6-7; Mich 2,1-2).
Každý člověk, osvobozený od zla a opětně uvedený do společenství s Bohem, může s pomocí jeho Ducha pokračovat v Ježíšově díle: usilovat o spravedlnost vůči chudým, podporovat utiskované, utěšovat zarmoucené, aktivně usilovat o nastolení nového sociálního pořádku, v němž by se člověku nabízelo reálné řešení problému materiální chudoby a kde by byly co nejúčinněji vyloučeny ty síly, které brání nejchudším vyjít ze své bídy a nesvobody.
Hospodářské aktivity a hmotný pokrok musí sloužit člověku a společnosti. Jestliže se těmto záležitostem člověk věnuje s vírou, nadějí a láskou Kristova učedníka, pak se také tato oblast lidského a společenského života může proměňovat v místo spásy a posvěcení.

Statky, i když jsou vlastněny oprávněně, si stále podržují univerzální určení. Je nemorální každá forma nepatřičného hromadění statků, které je v otevřeném protikladu k jejich univerzálnímu určení, jež Hospodin dal všem statkům. Křesťanská spása totiž představuje úplné osvobození člověka, osvobození z nouze, ale také osvobození vzhledem k vlastnictví samotnému: Kořenem všeho zla je láska k penězům. Mnoho těch, kteří se po nich pachtili, zbloudilo ve víře.
Vztah mezi morálkou a ekonomikou je nezbytný a niterný. Ekonomická aktivita a mravní jednání se vzájemně vnitřně prostupují. Nezbytné rozlišování mezi morálkou a ekonomií neznamená oddělování obou oblastí, nýbrž vyplývá z jejich významné vzájemnosti.
Předmětem ekonomiky je vytváření bohatství a jeho postupné zvyšování jak co do množství, tak i co do kvality. Takové vytváření bohatství je mravně správné, je-li zaměřeno k celkovému rozvoji člověka v solidaritě a k rozvoji společnosti, v níž tento člověk žije a působí. Rozvoj totiž nelze redukovat pouze na pouhé hromadění statků a služeb.

Sociální nauka církve považuje svobodu osoby na ekonomickém poli za základní hodnotu a za nezcizitelné právo, které je nutno podporovat a chránit.
Podnikání musí sloužit společnému dobru společnosti vytvářením užitečných statků a služeb.
Sociální nauka církve uznává oprávněnost zisku jako prvního kritéria správné funkce podniku: ?Vyrábí-li podnik se ziskem, znamená to, že se správně uplatňují kritéria produkce.
Jestliže při vyvíjení ekonomické a finanční aktivity je zaměření na spravedlivý zisk přijatelné, pak používání lichvy je morálně odsouzeno: ?Ti, kdo při obchodování používají lichvářských a vykořisťovatelských metod, které vyvolávají hlad a smrt jejich bratří, nepřímo páchají vraždu, za kterou jsou odpovědni.?
Podnikatelé a ředitelé se nesmějí zaměřovat výhradně na dosahování ekonomického cíle podnikání, na ekonomickou efektivitu, na požadavky ?péče? o kapitál jako souhrn výrobních prostředků, protože právě jim přísluší zvláštní a prvořadá povinnost týkající se konkrétního respektování lidské důstojnosti pracovníků, kteří v daném podniků působí.

Každý ekonomický subjekt, jednotlivec i společnost, musí usilovat o určitou strategii, aby veškeré zdroje využíval co nejšetrnějším způsobem, jak tomu velí nezbytnost principu hospodárnosti. Na tomto principu a na celkové výkonnosti ekonomického systému závisí pak účinné řešení obecného a zásadního problému omezenosti zdrojů ve vztahu k soukromým i veřejným potřebám jednotlivců a společnosti.

Další články z podrubriky O Kompendiu sociálního učení církve

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
10.10.16 Mám ještě větší sen...
10.10.16 Docat aneb What to do?
22.11.13 Papež František o mystice v sociální nauce církve
17.6.11 Seminář o etice podnikání
16.5.11 Benedikt XVI. k účastníkům kongresu o sociálním učení církve



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního poradu ve formátu MP3  

Eeský kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pooadu ve formátu Real Audio  
O Kompendiu sociálního učení církve


Velvyslanec České republiky u Svatého stolce seznamuje s obsahem a významem dokumentu o sociálním učení církve.
Jiné seriály
Víra a rozum

Baziliky, chrámy a kostelíky města Říma

Čeští teologové 50. let 20. století

Kardinál Beran vzpomíná - archivní záznam rozhovoru

Ze zápisníku diplomata

Konzervativní hodnoty v politice

Společné dědictví aneb Židovské kořeny eucharistie

Postní zamyšlení

Cesta do Compostely

Postní zastavení

Víra je ze slyšení

Svatí římského kánonu

O poutích a putování - Česká zastavení ve Svaté zemi

Koncilní teolog vzpomíná...

 Nově na webu
Svatý otec: Křesťanská naděje – V naději poznáváme, že jsme všichni spaseni

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O zfilmovaném Mlčení

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Papež interpretuje biskupy, nikoliv biskupové papeže

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv únor 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci