Nový portál Vatikánského rozhlasu

Upozorňujeme, že aktuální program České sekce Vatikánského rozhlasu již najdete pouze na našich nových internetových stránkách

https://www.vaticannews.va/cs.html

Portál radiovaticana.cz bude dále sloužit jako archiv starších vysílání České sekce (roky 2007-2020). V sekci Podcast na našich nových stránkách naleznete archiv denních pořadů Vatikánského rozhlasu v češtině od listopadu roku 2018.

Přejít na stránky Vatican News
VaticanNews.va

   20. 4. 2024

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek

Nejčtenější



Cirkev cz Liturgie cz Rádio Proglas TV Noe Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova Res Claritatis Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika Pastorace na webu Katolik.cz KTF UK Stránky pro animátory seniorů NAVRCHOLU.cz
 
Homilie

  

28.3.2003 

Tak Bůh miloval svět (Jan 3, 14-21)

Teprve křesťanství osvobodilo svět z pravěkého prokletí

Tomáš Špidlík

Hřímal jeden kazatel proti světu, proti světským lidem, proti světáckému způsobu myšlení a vystupování. Ale všechno to nějak nešlo dohromady s evangeliem, které se četlo předtím: ?Tak Bůh miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul.? Ale text sám překvapuje i u sv. Jana. Neodpovídá jeho mluvě na jiných místech. Tam čteme jiné tvrzení: ?Kdybyste byli ze světa, svět by miloval to, co mu patří, ale já jsem vás ze světa vyvolil, proto vás svět nenávidí (Jan 15, 19).? Ale potom zase Kristus posílá své učedníky ?do celého světa? (srov. Mk 16, 15), aby byli ?světlem světa? (Mt 5, 14). Na II. Vatikánském sněmu byly proto velmi živé debaty o tom, máme-li mluvit o ?útěku ze světa? nebo raději o ?dialogu se světem?. Ten druhý výraz se zdál odporovat tradici. Asketičtí autoři totiž jsou zásadně toho mínění, že jsou nesmiřitelné dvě lásky: ke světu a současně k Bohu.

České slovo ?svět? nemohlo mít původně nějaký temný a nepříznivý význam. Vždyť je to starý význam pro světlo. I staroslověnské slovo mir, které se zachovalo ještě v staročeské písni ?Hospodine pomiluj ny... Spasiteli všeho mira?, odpovídá řeckému kosmos, tj. pořádek, krása. Zajímavé je i ta okolnost, že my, když mluvíme o světě, máme na mysli spíš jeho rozlohu, prostor, ?širý svět?. V aramejštině, v řeči Kristově, výraz svět znamená spíš období časové, nějakou dobu, asi tak, jako když říkáme ?dnešní svět?, ?v římském světě?, apod.

Z toho je vidět, že se slovu ?svět? může rozumět v několikerém významu. Jeden z nich je docela pozitivní: svět viditelný a neviditelný, tj. všechno, co Bůh stvořil, co je dobré a krásné, co zahrnuje i lidi, co tedy Bůh miluje. Druhý význam je negativní: svět znamená špatnou společnost, pokušení ke zlému, zásady, které odporují evangeliu, laxní, světácký postoj. Jak ty dva ?světy? od sebe oddělit? Jak poznat, v jakém smyslu se o nich mluví v evangeliu a v duchovní literatuře? Který svět je č. 1 a který je č. 2?

Dualistické systémy se snažily o to, aby vesmír rozpůlily. Jsou tu věci dobré a jsou věci zlé, první máme vyhledávat, druhých se varovat. Co patří k těm dobrým? Podle platonismu je dobrý svět vnitřní, věnovat se hmotným věcem je úpadek. Křesťané tu zásadu také opakují, také oni zdůrazňují, že je vnitřní život daleko důležitější, než to, co vidíme navenek. Ale jsou si současně vědomi, že se tato zásada nesmí aplikovat tuze důsledně. Člověk je vnitřní i vnější, má duši, ale má i tělo. Nesmíme pohrdat tělesnými skutky jenom proto, že dáváme přednost tomu, co se děje uvnitř duše.

Filozofové milovali samotu. Tam se rodí velké myšlenky. Proto se moudrý člověk má varovat hluku lidí. Říkali, že pravý filosof nezná cestu, která vede na náměstí, a neptá se, co je nového. Moderně by se řeklo, že nechodí do společných místností, nečte noviny, nesedí před televizí. Jenom tak najde čas, aby mohl přemýšlet o důležitých pravdách, o kráse, o umění, zabývat se vědou. I křesťané ovšem chválí samotu. Je to nejpříhodnější okolnost k modlitbě. Ale vyznávají, že povolání k osamělému životu není pro všechny, že příkaz lásky k bližnímu nás nutí, abychom šli mezi lidi a sloužili jim. Kromě toho nesmíme všechny považovat za zlé, je i ve společnosti mnoho dobrého. Kdy tedy máme mezi lidi jít a kdy se jim máme vyhnout? Kdy máme noviny číst a kdy je odložit? Kdy se na televizi dívat a kdy ji zhasnout?

Bible je zásadně proti všemu dualismu. Všechno, co existuje, stvořil Bůh, je to tedy v zásadě dobré. ?Věřím v jednoho Boha Otce, Stvořitele všech věcí, viditelných i neviditelných.? Ten poslední výraz byl do kréda vložen právě proti dualistům, kteří viditelnou, hmotnou skutečností pohrdali. ?Teprve křesťanství osvobodilo svět z pravěkého prokletí,? píše právem moderní teolog. I ty systémy, které nebyly dualistické, nedovedly vyřešit dostatečně problém Boha a světa. Buď se bude Bůh světem zabývat, ale pak bude na světu závislý a nebude všemocným a šťastným Bohem, nebo se světem nezabývá, je úplně mimo, jak mínil Aristoteles, tedy svět nemiluje, a nemůže tedy ani svět milovat člověk, který chce žít pro Boha a s Bohem.

Jak tuto propast křesťanství překlenulo? Ve svých krásných homiliích na Hexameron, tj. dílo stvoření v šesti dnech podle Bible, sv. Bazil ukazuje, jak tuto propast zaplnilo slovo Písma: ?Na počátku stvořil Bůh...? (Gen 1, 1) nebe, země, rostliny, zvířata..., to všechno není proti Bohu ani mimo Boha, ale je to jeho dílo. ?Viděl Bůh, že je to dobré... (Gen 1, 4nn).? Celý viditelný svět se tu představuje v obraze krásné zahrady, ráje, připraveného pro toho, kdo jej má obývat, tj. člověk, Boží obraz (Gen 1, 27).

V tomto smyslu ovšem nemá smyslu mluvit o ?útěku ze světa?. Duchovní knihy mluví naopak o správném ?užívání světa?, o ?užívání tvorů?. Příklad čteme hned v prvním rozjímání Exercicií Ignáce z Loyoly: ?Všechno na zemi je stvořeno pro člověka, aby mu pomáhalo k dosažení cíle, pro který je stvořen on sám.? Hned nato se vyjadřuje základní pravidlo o ?užívání světa?: natolik smíme a musíme užívat všeho, nakolik to vede k dobrému. Je-li svět dobrý, pak ovšem může být prostředkem jenom k dobrému. Všechno ostatní není užívání, ale zneužívání.

Západní autoři rádi ukazují, jak se dá všechno použít k dobrému užitku: pole, dům, peníze, zdraví, atd. Východní spisovatelé, kteří mají větší sklon ke kontemplaci, mluví s nadšením o kráse světa, jeho harmonii, jeho pestrých barvách. To všechno nám má posloužit k tomu, aby nám to připomínalo velikost a krásu Tvůrce. Příroda se stává ?školou duší?, ve které čteme o Bohu. ?Viditelný svět je krásný,? píše sv. Řehoř Naziánský, ?je to dokonalý vesmír, pořádek a krása.?

Ale vidí všichni lidé svět z tohoto hlediska? Užívají všech věcí jenom k dobrému? Byli bychom nereální idealisté, kdybychom neviděli, jak lidé právě naopak při pohledu na krásný svět zapomínají na Boha, jak tolika dobrých věcí užívají ke zlu. Svět, kterému jsme řekli č. 1, se najednou stal světem č. 2, pokušením ke zlu. Není to ze světa samého, ale z našeho postoje k němu. Táž voda Rudého moře zachránila Izraelity a potopila Egypťany. To nás učí utíkat před světem, který nás od Boha odvádí, ale současně milovat svět, když nás k Bohu vede.

 odeslat článek     vytisknout článek


Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2024 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@spc.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Václav Lahoda.

 
Stáhnout záznam ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Nové internetové stránky Vatikánského rozhlasu

Bohoslužba k 30. výročí založení Visegradské skupiny a svátek sv. Cyrila a Metoděje ve Věčném městě

Nové Motu proprio zavádí snížení trestu a resocializační programy

Papež: Luštěniny jsou ušlechtilá potravina

Papež připomenul Světový den rozhlasu

Posvátná kniha syrské katolické církve se vrátí do Karakoše

Láska se raduje z růstu druhého člověka, píše papež v poselství k postní době

Papež František: Vytvářejte komunikaci dovolující zahlédnout pravdu věcí

Papež: Kultura setkávání může být východiskem k jednotnějšímu a smířenému světu

Papež František vybízí k solidaritě s křesťany ve Svaté zemi

Jezuitské periodikum La Civiltà Cattolica vyjde také v ruštině

Papež: Kéž nový lunární rok přinese ovoce bratrství a solidarity

 Nově na webu
Svatý otec: Modlitba v každodenním životě

Publicistika: Za skutečnou katolicitu, pluralitu kultur a názorů

Publicistika: 90 let papežského rozhlasu

Rozhovory: Papeže by chtěli všichni

Homilie: Mlčení víry

Archiv zpráv duben 24
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     

Starší zprávy >

Náš tip

Patris corde

Bratrství se zrodilo z Kříže

Zveřejněna nová encyklika Fratelli tutti