RadioVaticana.va

   19. 10. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denní­ch pořadů       

Hlavní­ stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.3479
Poslechem z webových stránek.2255
Četbou textů na webových stránkách.4021
Poslechem i četbou.2332


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání­

Odkazy


Zasílání­ novinek

Nejčtenější­

Duchovní zesvětštění poznáme a zničíme jen před křížem

Papež: Obavám se, že jsem špatně interpretován; podstupuji pastorační riziko

Papež: Bůh je opakem egoismu




Eeská provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Eeská republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory senioru

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

17.9.2017 

O geopolitice a spiknutí mezinárodního terorismu

Milan Glaser

Papežovo vyjádření, že „opravdu nerozumí světu geopolitiky“, kterým na tiskové konferenci při návratu z Kolumbie odpověděl na otázku týkající se korejské krize, poněkud udivilo novináře, který ji položil, ale po pravdě řečeno asi ne jenom jeho. Mnozí se domnívají, že v této tak evidentní záležitosti je všechno zcela nabíledni. Považovat papežovo úsporné vyjádření za pouhou diplomatickou vytáčku však hloubavou mysl neuspokojí, tím spíš, že vzápětí přece jen nějaké hodnocení vyslovil: „Jde o boj zájmů, které mi unikají,“ dodal František.

Rozhodné distancování se od mocenského zápolení na globální scéně je základním, ne-li určujícím rysem pontifikátu, a to nejenom toho nynějšího. Papež František se na žádnou stranu nepřiklání, nepojmenovává je a nezmiňuje ani jejich počet. Tato zdánlivá vyhýbavost je ve skutečnosti velice radikální postoj, jehož opodstatnění je ryze křesťanské. Evangelia totiž jasně ukazují, že Ježíš se římské okupační moci nejenom podrobil, ale dokonce ji nikdy výslovně nekritizoval. Tvrdě a neúprosně kritizoval pouze představitele svého vlastního národa.

Politickou dimenzi svého působení Ježíš výslovně odmítl prohlášením o smyslu svého pozemského poslání. Když byl Pilátem u soudu dotázán, čeho se dopustil, Ježíš odpověděl, že Jeho království není z tohoto světa, a podal i přesvědčivý argument: jinak by přece Jeho služebníci bojovali, aby nebyl zatčen. A když se Jej zmatený Pilát znovu zeptá, zda je tedy přece králem, Ježíš kupodivu přisvědčí, ale svoje královské poslání velmi přesně vymezuje. Říká, že se narodil a přišel na svět proto, aby vydal svědectví pravdě (srov. Jan 18,35-37). Teprve až bude ukřižován, jak řekl při jiné příležitosti, bude vypuzen vládce tohoto světa (Jan 12,31), o kterém tvrdí, že je od počátku vrahem, lhářem a otcem lži (srov. Jan 8,44). Ježíš jej přišel vypudit svědectvím vydaným pravdě. Vtělené Boží Slovo však dosvědčuje, že vládce tohoto světa nemůže být vypuzen verbálně, nýbrž pouze konkrétním mučednictvím, které podstupuje.

Otec lži ovšem neovládá tento svět mírem, nýbrž násilím, nikoli řádem, nýbrž řáděním. Sám ze sebe neumí nic jiného a ke stejné antikreativitě pokouší člověka, když se jej snaží vtáhnout do zdánlivého boje mezi protiklady, ať falešnými či skutečnými. Tento gnostický boj o moc se nazývá také slovem geopolitika. Anebo podobným slovem, jehož význam je také oproštěn od písmen, jimiž je tvořeno, totiž zeměkoulizace nebo latinizačním tvarem globalizace, který je stejně hloupý, ale zní intelektuálněji. Z evangelií je známo, že otec lži pokouší člověka nabídkou moci nad všemi královstvími světa za pouhý úkon adorace, klanění.

Principem gnóze je kladení rovnítka mezi protiklady, mezi dobro a zlo, mezi pravdu a lež, mezi právo a bezpráví, a to verbálně i nonverbálně, slovem i skutkem, smýšlením i jednáním. Hladina abstrakt ve veřejném diskurzu povážlivě stoupá a okultní syntax postupně kontaminuje lidskou řeč. Komplikuje se schopnost vzájemného lidského dorozumění, které stojí na chatrném (duchovním) chápání rozdílu mezi písmeny slov, jejich abstraktním významem a konkrétem, které označují. Obrazové sdělení je z hlediska možného dorozumění ještě chatrnější.

Hrozí, že se synonymem pravdivosti stane medializace. Ani kázání církevního společenství není imunní před tímto diktátem mondénnosti. Takzvaná politická korektnost je pouze nepřesným označením tohoto kultu kredibility, který 11. zářím – ani není třeba dodávat rok - převážil nad racionálně udržitelným popisem reality. Mediální interpretací byla přepodstatněna dokonce sama fyzikální stránka věci za účelem ideologicko-emotivní propagandy globálního ohrožení terorismem nebo jinak řečeno nástupem politicko-psychologické moci založené na lži a skutečných lidských obětech. Toto je konspirační teorie o spiknutí mezinárodního terorismu.

Samo slovo terorismus spojuje protiklady. Označuje zločin, kterým zároveň vyhrožuje. Pachatel je anonymní a všem známý. Potírání jeho pachatelů je verbováním dalších. Tato umělá kontradikce nutí člověka přiklonit se pouze na jednu stranu, přičemž stále více ubývá prostoru pro rozumovou reflexi reality. Je to uniformní myšlení (pensée unique), které odpoutává člověka od reality i od Boha Stvořitele.

Zásadní otázkou z hlediska křesťanské víry je správné určení protikladných pólů reality. Není to ani politická levice a pravice, ani sociální progresismus a konzervativismus, ani ekonomická konkurence na trhu, nýbrž dvě duchovní dynamiky: Boží a satanská, jak uvádí sv. Ignác z Loyoly ve svých Duchovních cvičeních. Tyto dvě dynamiky nestojí před poslední bitvou, která by měla určit, kdo bude vítězem, což se snaží sugerovat právě satan, aby zatajil, že už byl poražen.

Na konci toto vítězství pouze vyjde nepopiratelně najevo a ukáže se, kdo se postavil na stranu vítěze a kdo na stranu odpůrce. Obě dynamiky však zůstávají v tomto světě přítomné, třebaže nepřítel lidské přirozenosti se snaží, protože je otcem lži, vsugerovat člověku, že v tomto konečném a ke konci spějícím světě není vládcem, ba že sám vlastně ani neexistuje, jak naopak zjevuje Ježíš Kristus.

Antikristovská dynamika, vyrůstající takříkajíc zdola, také dolů, do pekla stahuje, a to tím, že se člověka pomocí úskoků snaží jednak přesvědčit, že je všemohoucí, a jednak jej zlákat k rozhodnutí, aby si jako takový počínal.

Patrně proto nás papež František tak trochu nutí, abychom se osobně svěřovali Boží Prozřetelnosti víc než svým jistotám, včetně těch, které máme v důsledku svého poznání věroučných pravd, ba i svých náboženských zkušeností. Jde o to rozlišovat to nové, přičemž ne všechno, co se jako nové prezentuje, opravdu nové je.

Boj o království tohoto světa je zjevný, nepovede však k ničemu jinému než k dočasné vládě antikrista těsně předcházející Kristovu návratu.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
13.10.17 Libanonský cedr - 100 let Orientálu
8.10.17 O problémech s papežem
3.9.17 Elity z nás udělaly kolonie
20.8.17 Věřit v dějiny spásy
6.8.17 O papeži bez paniky i entuziasmu



Hlavní­ stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Pastýři církve potřebují modlitbu, aby neodstraňovali klíč k poznání

Papež ke studentům: nenásledujete slepě neviditelnou ruku trhu

Římský biskup k metodistům: Znamení Ducha v jiných vyznáních v nás působí radost

Papež: Říkáme si křesťané, ale nevěříme v Boha ani v člověka

Svatý otec: Veškerý náš život probíhá mezi úbočím víry a propastí strachu

Papež: Násilí a nespravedlnost ve jménu náboženství těžce uráží Boha

Apoštolský administrátor Mogadišu: Rezignací nad situací v Somálsku pácháme další atentát

Vatikánský pozorovatel při FAO: K odstranění hladu chybí vůle

Zemřel filipínský kardinál Ricardo Vidal

800 let františkánů na Blízkém východě

Kněz Neokatechumenátního hnutí propuštěn ze zajetí

Setkání pro katolíky „v neregulérní“ situaci

 Nově na webu
Svatý otec: Blahoslavení mrtví, kteří umírají v Pánu

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O problémech s papežem

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Libanonský cedr - 100 let Orientálu

Rozhovory: Caravaggio zevnitř

Homilie: O Crux, Ave Spes Unica

Archiv zpráv říjen 17
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Adolescence není patologie

Potřebujeme tvůrce pokoje, nikoli provokatéry konfliktů

Růst víry v kněžském životě