RadioVaticana.va

   26. 5. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2762
Poslechem z webových stránek.1813
Četbou textů na webových stránkách.3278
Poslechem i četbou.1890


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Petrův nástupce přijal prezidenta USA

Papež oznámil jmenování pěti nových kardinálů

Benedikt XVI. o kardinálu Sarahovi: Liturgie církve je v dobrých rukách




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Zprávy

 Kázání z Domu sv. Marty 

24.2.2017 

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností

Vatikán. Křesťan na své cestě nesmlouvá o pravdě, má však být spravedlivý v milosrdenství, jak ho tomu Ježíš naučil, řekl papež František v dnešním ranním kázání a zároveň varoval před pokrytectvím a vírou zredukovanou na „kazuistickou logiku“.

„Smí se muž se ženou rozvést?“, ptají se farizeové Ježíše, který káže na judském území (Mk 10,1-12). Opětovně jej podrobují zkoušce, poznamenal papež František a vyšel z Ježíšovy odpovědi, aby vysvětlil, na čem nejvíce ve víře záleží.

“Ježíš neodpovídá, zda to je či není povoleno, nevstupuje do jejich kazuistické logiky. Farizeové totiž o víře uvažovali pouze vzhledem k tomu, co se smí, anebo naopak nesmí, až kam se smí zajít, a kam už ne. Ježíš se toho neúčastní a obrací se k nim s otázkou: „Co vám přikázal Mojžíš? Co stojí ve vašem zákoně?“. Vysvětlují mu, že Mojžíš jim dal povolení rozvést se s manželkou, a tím sami upadají do léčky. Ježíš je totiž nazývá lidmi tvrdého srdce: „Pro tvrdost vašeho srdce vám napsal tento příkaz!“, a vyslovuje pravdu, bez kazuistiky a povolování. Pravdu.“

Ježíš říká stále pravdu, vysvětluje pravdu Písma a Mojžíšova zákona podle toho, jak byly učiněny při stvoření. Činí to také tehdy, když se ho na cizoložství později vyptávají jeho učedníci, kterým opakuje: „Kdo se rozvede se svou ženou a ožení se s jinou, dopouští se vůči ní cizoložství. Rozvede-li se žena se svým mužem a vdá se za jiného, dopouští se cizoložství.“ Pokud je však pravda taková a cizoložství je něco vážného, jak si vysvětlit, že Ježíš častokrát rozmlouval s cizoložnicí či pohankou? Napil se z jejího nečistého džbánu? A nakonec řekl: „Ani já tě neodsoudím. Jdi a už nehřeš“. Jak je něco takového možné?, ptal se papež.

“Na Ježíšově cestě je patrné, že vede od kazuistiky k pravdě a milosrdenství. Ježíš se nevměšuje do kazuistiky a ty, kteří ho chtějí vystavit zkoušce a kteří se řídí logikou toho, co se smí či nikoli, nazývá pokrytci. Nikoli v dnešním, nýbrž v jiném úryvku z evangelia. Týká se to rovněž čtvrtého přikázání, protože farizeové popírali povinnost péče o rodiče s výmluvou, že ji nahradí vydatný dar církvi. Byli to pokrytci. Kazuistika je pokrytecká – jde o pokrytecké smýšlení: „To se smí – to se nesmí“, ze kterého se pak stává stále subtilnější a ďábelštější: Až kam smím dojít? Odsud až potud ale nesmím! V tom spočívá klam kazuistiky.“

Křesťan se na své cestě nemá podvolit této logice kazuistiky, nýbrž reagovat na ni pravdou, kterou – podle Ježíšova vzoru – doprovází milosrdenství. Ježíš je totiž vtělené Otcovo milosrdenství a nemůže zapřít sám sebe, poukázal Svatý otec a pokračoval: Nemůže zapřít sám sebe, protože je Otcovou pravdou, ale zároveň protože je Otcovým milosrdenstvím. „Ježíš nás učí této cestě, která se však stěží uplatňuje, když jsme v životě vystaveni pokušením.

“Když se srdce dotýká pokušení, není jednoduché opustit kazuistiku a dojít k pravdě a milosrdenství. Je k tomu zapotřebí Boží milosti, abychom v tomto smyslu dokázali jít dál. O tuto milost máme neustále prosit: „Pane, ať jsem spravedlivý, avšak spravedlivý v milosrdenství. Nikoli spravedlivý, protože mne kryje kazuistika. Spravedlivý jako jsi Ty, spravedlivý v milosrdenství. Člověk s kazuistickým smýšlením se může zeptat: „Co je na Bohu důležitější – spravedlnost anebo milosrdenství? To je také chorobná myšlenka, která se snaží nějak vyvléci…Neexistují takové dvě Boží podoby, nýbrž tvoří jediný celek v jednom Bohu. V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností. Kéž nám Pán pomáhá, abychom chápali tuto cestu, která není jednoduchá, ale přivede nás ke štěstí a spolu s námi také mnoho dalších lidí.“

Kázal dnes papež František v kapli Domu svaté Marty.