29. 3. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2474
Poslechem z webových stránek.1622
Četbou textů na webových stránkách.2944
Poslechem i četbou.1701


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Evropská unie je dnes povolána k sebezpytování

Nalezne Evropa opět naději? Papežova promluva k evropským politikům

Schválen zázrak na přímluvu fatimských dětí




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Zprávy

 Kázání z Domu sv. Marty 

9.12.2016 

Kněží jsou ohrožováni rigiditou a zesvětštěním

Vatikán. Kněží jsou prostředníci Boží lásky, nikoli zprostředkovatelé, kteří si hledí svých zájmů – kázal dnes ráno papež František v kapli Domu sv. Marty. Zaměřil se přitom právě na pokušení, která ohrožují služebné kněžství. Varoval před rigiditou a před zesvětštěním, které činí kněze směšným.

Papež vyšel ze slov dnešního evangelia (Mt 11,16-19), ve kterém Ježíš přirovnává své současníky k rozmařilým dětem, které říkají: »Hráli jsme vám a vy jste netancovali, naříkali jsme a vy jste neplakali«. Také dnes – řekl – existují lidé, kteří nejsou spokojení s ničím a nedokážou pochopit, co Pán učí, nedokážou pochopit vlastní jádro evangelního zjevení.“ Papež pak mluvil o nespokojených kněžích, kteří neustále vyhledávají nové projekty, „protože jejich srdce je vzdáleno Ježíšově logice. Právě tato logika totiž činí kněze spokojeným. Je to logika prostředníka. „Ježíš – zdůraznil papež František – je prostředníkem mezi Bohem a lidmi. A my musíme jít touto cestou prostředníků nikoli cestou zprostředkovatelů, která je podobná, nikoli však stejná. Zprostředkovatel totiž dělá svoji práci, za kterou je placen, a nikdy neprohrává. Prostředník je naprosto jiný:

Prostředník ztrácí sebe sama, aby sjednotil různé strany, dává život, sebe samého. Cenou je vlastní život, kterým platí, námaha jeho práce. Farář sjednocuje stádce, sjednocuje lidi, aby je vedl k Ježíši. Logika Ježíše jakožto prostředníka je logikou zřeknutí se sebe samého. Svatý Pavel v listě Filipanům to říká jasně: »Zřekl se sám sebe« (Flp 2,7), aby vytvořil jednotu, zemřel, a to smrtí na kříži. Toto je ta logika: zřeknout se sám sebe.“

„Autentický kněz – pokračoval papež – je prostředníkem blízkým svému lidu, zatímco zprostředkovatel dělá jenom svoji práci. Počíná si jako funkcionář, neví, co znamená »zašpinit si ruce« realitou. A právě tehdy, když se kněz stane z prostředníka zprostředkovatelem, není šťastný, leč smutný. Hledá štěstí v tom, že se ukazuje a činí ze sebe autoritu. Ježíš říká o těchto zprostředkovatelích své doby, že se rádi procházejí po náměstích, aby byli viděni a dostávalo se jim projevů cti ( srov. Mt 23,6,7).

Aby se takovýto zprostředkovatelský kněz stal důležitým, vydává se cestou rigidity. Takoví žijí často vzdáleni lidem, nevědí, co je lidská bolest. Ztrácejí, co se naučili doma, prací tatínka a maminky, prarodičů a sourozenců. Ztrácejí tyto věci a stávají se rigidními. Nakládají na věřící břemena, která sami nenosí, jak to vytýkal Ježíš zprostředkovatelům své doby. Chodí s bičem v ruce k Božímu lidu: »Toto se nesmí, tamto se nesmí...« A mnozí lidé, kteří přicházejí, aby našli trochu útěchy a porozumění, jsou touto rigiditou odháněni pryč.

„Tato rigidita je však dlouhodobě neudržitelná – řekl dále papež. Je zásadně schizofrenní. Navenek se jevíš jako rigidní, ale uvnitř jsi zkáza. Mondénní, rigidní kněz je nespokojený, protože se vydal špatnou cestou.“

Ohledně rigidity a zesvětštění mi nedávno jeden starší kuriální monsignore, který je normální, dobrý a pracovitý muž, milující Ježíše, vyprávěl, jak byl nedávno svědkem scény v jednom obchodě s kněžským oblečením (Euroclero), kde si nějaký velmi mladý kněz nebo ještě seminarista vybíral plášť. Dlouhý, sametový plášť a prohlížel se v zrcadle. Potom si vzal saturno – široký pastýřský klobouk a stále se prohlížel v zrcadle. To je mondénní rigidita. A onen moudrý monsignor, který z toho byl trochu smutný, nakonec utrousil s úsměvem: »A pak, že církev neuděluje kněžství ženám!«. Povolání kněze, který se stane funkcionářem, se pak stává směšné. Vždycky.“ „Při zpytování svědomí – řekl dále papež – se ptejte: Byl jsem dnes funkcionář nebo prostředník? Opatroval jsem sebe, hledal jsem sebe, svoje pohodlí, svůj řád anebo jsem se nechal během dne vést tak, abych sloužil druhým? Jednou mi jistý člověk říkal – pokračoval papež – že kvalitu kněze rozpoznává podle vztahu k dětem, zda totiž umí pohladit dítě, usmát se na ně, hrát si s ním... To je příznačné, protože to znamená, že se dovede snížit, přiblížit se nepatrným věcem. Zprostředkovatel je naopak smutný. Stále se tváří smutně či vážně, zasmušile. Zprostředkovatel má zastřený pohled. Prostředník je otevřený, usměvavý, přívětivý, chápavý a jemný.“

V závěru svého kázání podal papež tři vzory „prostředkujících a nikoli zprostředkovatelských kněží“. První je – řekl František – je velký Polykarp, který nesmlouvá o svém povolání a jde odvážně na hranici a když jej pohltí plameny, věřící, kteří u toho byli, cítili vůni chleba. Tak končí prostředník, jako chléb daný věřícím. Druhým vzorem je svatý František Xaverský, který umírá mlád na pláži v Šang-čchuan se zraky upřenými k Číně, kam si přál jít, ale nemohl, protože si jej Pán vzal k sobě. Třetím vzorem je svatý Pavel – stařec – u Tre Fontane. Když pro něho brzy ráno přišli vojáci, aby jej odvedli na popravu, kráčel sehnutý. Dobře věděl, že k tomu došlo zradou někoho uvnitř křesťanské obce. On však velice stál o to, aby se mohl dát v oběť Pánu. Tyto tři vzory – končil papež dnešní ranní kázání v Domě sv. Marty – nám mohou pomoci. Dívejme se na ně a ptejme se: jak chci skončit svůj kněžský život? Jako funkcionář, jako zprostředkovatel nebo jako prostředník, tedy na kříži?

Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
28.3.17 O hříchu omrzelosti
25.3.17 Radost ze spásy se rodí v každodenním životě
23.3.17 Nenaslouchá-li člověk Božímu Slovu, jeho srdce se zatvrzuje
21.3.17 Papež František kázal o tajemství odpuštění
20.3.17 Svatý Josef promlouvá k dnešní osiřelé době



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
O hříchu omrzelosti

Papežské poselství na konferenci OSN o zákazu jaderných zbraní

Apoštolský vizitátor odjel do Medjugorje

Oba papežové blahopřejí ke znovuotevření katedrály v Carpi

Nejenom katolíci proti pronájmu dělohy

Malé sestry Ježíšovy po šesti desetiletích opouštějí Afghánistán

Náboženství a mafie

Slibte Pánu, že nikdy nedopustíte šikanu, vyzval papež biřmovance

Petrův nástupce se setkal s biskupy západní Kanady

Blahořečeno 115 mučedníků z let 1936-1939

Kardinál Zenari: Kdo nevěří v peklo, ať přijede do Sýrie

Kapucíni oslavili sto let přítomnosti v apoštolském vikariátu Arábie

 Nově na webu
Svatý otec: Prozřít a otevřít se Kristovu tajemství

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): Migrace ve světle sociální nauky církve

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Nejsme vždy schopni vidět velikost lidí, kteří s námi žijí

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv březen 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Starší zprávy >

Náš tip

Růst víry v kněžském životě

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?