RadioVaticana.va

   21. 7. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denní­ch pořadů       

Hlavní­ stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.3020
Poslechem z webových stránek.1976
Četbou textů na webových stránkách.3621
Poslechem i četbou.2045


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání­

Odkazy


Zasílání­ novinek

Nejčtenější­

Anselm Grün: Zvu evangelíky k přijímání. Maria? Není odlišná od nás hříšníků

Zpráva o konverzaci papeže s kardinálem Müllerem je naprosto falešná

Jsou děti z rodin a homosvazků opravdu stejné?




Eeská provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Eeská republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory senioru

Návštěva papeže v České republice





 
Zprávy

 Kázání z Domu sv. Marty 

9.12.2016 

Kněží jsou ohrožováni rigiditou a zesvětštěním

Vatikán. Kněží jsou prostředníci Boží lásky, nikoli zprostředkovatelé, kteří si hledí svých zájmů – kázal dnes ráno papež František v kapli Domu sv. Marty. Zaměřil se přitom právě na pokušení, která ohrožují služebné kněžství. Varoval před rigiditou a před zesvětštěním, které činí kněze směšným.

Papež vyšel ze slov dnešního evangelia (Mt 11,16-19), ve kterém Ježíš přirovnává své současníky k rozmařilým dětem, které říkají: »Hráli jsme vám a vy jste netancovali, naříkali jsme a vy jste neplakali«. Také dnes – řekl – existují lidé, kteří nejsou spokojení s ničím a nedokážou pochopit, co Pán učí, nedokážou pochopit vlastní jádro evangelního zjevení.“ Papež pak mluvil o nespokojených kněžích, kteří neustále vyhledávají nové projekty, „protože jejich srdce je vzdáleno Ježíšově logice. Právě tato logika totiž činí kněze spokojeným. Je to logika prostředníka. „Ježíš – zdůraznil papež František – je prostředníkem mezi Bohem a lidmi. A my musíme jít touto cestou prostředníků nikoli cestou zprostředkovatelů, která je podobná, nikoli však stejná. Zprostředkovatel totiž dělá svoji práci, za kterou je placen, a nikdy neprohrává. Prostředník je naprosto jiný:

Prostředník ztrácí sebe sama, aby sjednotil různé strany, dává život, sebe samého. Cenou je vlastní život, kterým platí, námaha jeho práce. Farář sjednocuje stádce, sjednocuje lidi, aby je vedl k Ježíši. Logika Ježíše jakožto prostředníka je logikou zřeknutí se sebe samého. Svatý Pavel v listě Filipanům to říká jasně: »Zřekl se sám sebe« (Flp 2,7), aby vytvořil jednotu, zemřel, a to smrtí na kříži. Toto je ta logika: zřeknout se sám sebe.“

„Autentický kněz – pokračoval papež – je prostředníkem blízkým svému lidu, zatímco zprostředkovatel dělá jenom svoji práci. Počíná si jako funkcionář, neví, co znamená »zašpinit si ruce« realitou. A právě tehdy, když se kněz stane z prostředníka zprostředkovatelem, není šťastný, leč smutný. Hledá štěstí v tom, že se ukazuje a činí ze sebe autoritu. Ježíš říká o těchto zprostředkovatelích své doby, že se rádi procházejí po náměstích, aby byli viděni a dostávalo se jim projevů cti ( srov. Mt 23,6,7).

Aby se takovýto zprostředkovatelský kněz stal důležitým, vydává se cestou rigidity. Takoví žijí často vzdáleni lidem, nevědí, co je lidská bolest. Ztrácejí, co se naučili doma, prací tatínka a maminky, prarodičů a sourozenců. Ztrácejí tyto věci a stávají se rigidními. Nakládají na věřící břemena, která sami nenosí, jak to vytýkal Ježíš zprostředkovatelům své doby. Chodí s bičem v ruce k Božímu lidu: »Toto se nesmí, tamto se nesmí...« A mnozí lidé, kteří přicházejí, aby našli trochu útěchy a porozumění, jsou touto rigiditou odháněni pryč.

„Tato rigidita je však dlouhodobě neudržitelná – řekl dále papež. Je zásadně schizofrenní. Navenek se jevíš jako rigidní, ale uvnitř jsi zkáza. Mondénní, rigidní kněz je nespokojený, protože se vydal špatnou cestou.“

Ohledně rigidity a zesvětštění mi nedávno jeden starší kuriální monsignore, který je normální, dobrý a pracovitý muž, milující Ježíše, vyprávěl, jak byl nedávno svědkem scény v jednom obchodě s kněžským oblečením (Euroclero), kde si nějaký velmi mladý kněz nebo ještě seminarista vybíral plášť. Dlouhý, sametový plášť a prohlížel se v zrcadle. Potom si vzal saturno – široký pastýřský klobouk a stále se prohlížel v zrcadle. To je mondénní rigidita. A onen moudrý monsignor, který z toho byl trochu smutný, nakonec utrousil s úsměvem: »A pak, že církev neuděluje kněžství ženám!«. Povolání kněze, který se stane funkcionářem, se pak stává směšné. Vždycky.“ „Při zpytování svědomí – řekl dále papež – se ptejte: Byl jsem dnes funkcionář nebo prostředník? Opatroval jsem sebe, hledal jsem sebe, svoje pohodlí, svůj řád anebo jsem se nechal během dne vést tak, abych sloužil druhým? Jednou mi jistý člověk říkal – pokračoval papež – že kvalitu kněze rozpoznává podle vztahu k dětem, zda totiž umí pohladit dítě, usmát se na ně, hrát si s ním... To je příznačné, protože to znamená, že se dovede snížit, přiblížit se nepatrným věcem. Zprostředkovatel je naopak smutný. Stále se tváří smutně či vážně, zasmušile. Zprostředkovatel má zastřený pohled. Prostředník je otevřený, usměvavý, přívětivý, chápavý a jemný.“

V závěru svého kázání podal papež tři vzory „prostředkujících a nikoli zprostředkovatelských kněží“. První je – řekl František – je velký Polykarp, který nesmlouvá o svém povolání a jde odvážně na hranici a když jej pohltí plameny, věřící, kteří u toho byli, cítili vůni chleba. Tak končí prostředník, jako chléb daný věřícím. Druhým vzorem je svatý František Xaverský, který umírá mlád na pláži v Šang-čchuan se zraky upřenými k Číně, kam si přál jít, ale nemohl, protože si jej Pán vzal k sobě. Třetím vzorem je svatý Pavel – stařec – u Tre Fontane. Když pro něho brzy ráno přišli vojáci, aby jej odvedli na popravu, kráčel sehnutý. Dobře věděl, že k tomu došlo zradou někoho uvnitř křesťanské obce. On však velice stál o to, aby se mohl dát v oběť Pánu. Tyto tři vzory – končil papež dnešní ranní kázání v Domě sv. Marty – nám mohou pomoci. Dívejme se na ně a ptejme se: jak chci skončit svůj kněžský život? Jako funkcionář, jako zprostředkovatel nebo jako prostředník, tedy na kříži?

Další články z podrubriky Kázání z Domu sv. Marty

(mig)

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
7.7.17 Papež František: Jsme promovaní hříšníci
29.6.17 Bez kříže není Kristus, ale ani křesťan
27.6.17 O trojím imperativu
27.6.17 Nikoli gerontokracie, nýbrž snící dědové
23.6.17 Bůh se zamiloval do naší nepatrnosti



Hlavní­ stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Kardinál Parolin k situaci ve Venezuele

Státní sekretář Svatého stolce navštíví Rusko

Mons. Auza na půdě OSN: Je třeba pomáhat lidem uchovat si pojem pravdy a dobra

Unesený otec Uzhunnalil žije

Uzavřena kauza Regensburger Domspatzen

Papež jmenoval sekretáře Kongregace pro nauku víry

Zahájen soud s obžalovanými za zpronevěru fondů nadace Bambin Gesu

Mezináboženské fórum v Jeruzalémě

Modleme se za milost obrácení pro Evropu, kterou tvoříme

Papež: Důstojnost práce má přednost před výdělkem

Svatý otec vyzval odbory ke konverzi

Kardinál Sandri o svém pobytu na východní Ukrajině

 Nově na webu
Svatý otec: Duchovní radiografie srdce

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O vzniku knihy Překročit práh naděje

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Církev nemůže zůstat vězeňkyní Západu

Rozhovory: Vztahy k FSSPX pro mne nejsou problémem vítězů či poražených

Homilie: O Crux, Ave Spes Unica

Archiv zpráv červenec 17
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

Starší zprávy >

Náš tip

Adolescence není patologie

Potřebujeme tvůrce pokoje, nikoli provokatéry konfliktů

Růst víry v kněžském životě