RadioVaticana.va

   20. 10. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denní­ch pořadů       

Hlavní­ stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.3485
Poslechem z webových stránek.2258
Četbou textů na webových stránkách.4023
Poslechem i četbou.2336


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání­

Odkazy


Zasílání­ novinek

Nejčtenější­

Duchovní zesvětštění poznáme a zničíme jen před křížem

Papež: Obavám se, že jsem špatně interpretován; podstupuji pastorační riziko

Papež: Bůh je opakem egoismu




Eeská provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Eeská republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory senioru

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

27.11.2016 

O revoluci a revolucích

Milan Glaser

Významový posun slova revoluce během posledních několika století je tak zásadní, že ho lze s určitou nadsázkou označit za revoluční. Jeho původní význam se objevuje roku 1543 ve slavném díle De revolutionibus orbium caelestis - O obězích nebeských sfér. V tomto díle dedikovaném papeži Pavlu III. podává Mikuláš Koperník svoje astronomická pozorování a analýzy. Slovo revolutio v něm znamená otáčivý pohyb tělesa. Byl to terminus technicus užívaný v poměrně úzkém kruhu znalců.

S tímto Koperníkovým spisem souvisí dnešní význam slova revoluce jenom velmi vzdáleně a na krkolomnosti této souvislosti se ukazuje obskurní povaha novověké mentality. Planeta Země zajisté obíhala kolem Slunce i před Koperníkem, který tento stav věcí vyslovil jako hypotézu, jež byla prokázána později (stejně jako některé jiné jeho objevy). Tento astronomický poznatek sice představoval značnou změnu, která však nastala výhradně v lidském myšlení a nikoli v realitě.

A jakkoli se může zdát převratným, pro praktický život lidí na této planetě tento poznatek převratným není. Koperník v této souvislosti mluví jen o jisté potěše mysli, kterou mu jeho bádání přineslo a kterou mohli zakoušet především ti, kdo se zaobírali pozorováním hvězdné oblohy. Lidé se tímto způsobem od nepaměti snažili porozumět tomu, co je přesahuje, byť na nesprávné adrese.

Vyprázdněné latinské slovo mající příchuť změny a slibující intelektuální útěchu, dostupnou jen zasvěceným, v novověku přestalo být srozumitelným vyjádřením poznatku a stalo se jakýmsi verbálním nástrojem svérázného zaříkávání. Změna, kterou označuje nový pojem revoluce, už se však netýká lidské mysli, nýbrž samotné reality nebo přesněji její sociální, ekonomické, kulturní či antropologické oblasti. Privilegovaná skutečnost, kterou v novověku označuje slovo revoluce, je – jak známo – hromadné násilí ve společnosti. Tento význam pronikl i do italského a španělského překladu Nového zákona, kde Ježíš v souvislosti s koncem světa mluví o válkách a vzpourách-revolucích (Lk 21,9).

Immanuel Kant se svojí „koperníkovskou revolucí“, jak nazval svoje filosofické snahy, zůstal ještě zcela na půdě vlastního myšlenkového přemítání. Teprve revoluce s přídomky velká a francouzská byla pojmenováním reálné a nikoli jenom pomyslné změny, totiž hromadného zločinného násilí a jeho neblahých důsledků, jakým byla např. genocida ve Vendée. Podobně tomu bylo v případě také velké, ale socialistické revoluce říjnové, která byla počátkem zločinného násilí a jeho krvavých důsledků v Rusku.

Intelektuální potěcha, kterou přinášelo astronomické pozorování „revolucí nebeských sfér“, tak byla bryskně nahrazena potěchou zločinců nad množstvím nakradené kořisti. A co říci o revoluci ze 60. let minulého století zvané sexuální?

Na všech těchto případech je patrné jedno: při přenesení slova revoluce z oblasti astronomie na politickou rovinu došlo k zásadnímu posunu. Toto slovo ztratilo svůj objektivní význam a stalo se nejen nástrojem označení násilných změn ve společnosti, nýbrž také nástrojem k jejich přehodnocování v myslích a srdcích lidí, jinými slovy nutnosti jejich pozitivního přijetí, ke kterému vybízí nádech vědeckosti onoho slova. Revoluce je však pouze ukázkou toho, jak funguje nominalismus, který je základem novověkého myšlení. Jde o svévolné používání slov za účelem odvedení pozornosti od pojmenované skutečnosti, znesnadnění jejího poznání a bránění lidem ve vzájemném dorozumění.

Příkladů takovéhoto verbálního překrucování reality i lidského myšlení by bylo možné jmenovat velké množství, kupříkladu „veřejné mínění“, „populismus“ či „islámský stát“. Hlavní roli v tomto matení lidské mysli hraje převaha mnohomluvnosti nad poznáním a vystupuje ve hromadných sdělovacích prostředcích. Tato převaha má sice v různých zemích různou podobu. Na lidi má však stejný účinek: nevraživost vůči každému, kdo nemá o věci stejné povědomí.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
13.10.17 Libanonský cedr - 100 let Orientálu
8.10.17 O problémech s papežem
17.9.17 O geopolitice a spiknutí mezinárodního terorismu
3.9.17 Elity z nás udělaly kolonie
20.8.17 Věřit v dějiny spásy



Hlavní­ stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: Česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního pořadu ve formátu MP3  

Kanál Vatikánského rozhlasu na YouTube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Neosočujme druhé, ale učme se moudrosti sebeobvinění

Papež: Když převládne zisk, z demokracie se stává plutokracie

Vatikán podporuje obnovu Ninivské planiny

Analyzovat encykliku Humanae vitae metodou Amoris letitia

Patriarcha Sako: chránit člověka je přednější než ropné studny

Biskupové V4: odvážně za Evropu a za pomoc blízkovýchodním uprchlíkům k návratu do vlasti

Pastýři církve potřebují modlitbu, aby neodstraňovali klíč k poznání

Papež ke studentům: nenásledujete slepě neviditelnou ruku trhu

Římský biskup k metodistům: Znamení Ducha v jiných vyznáních v nás působí radost

Papež: Říkáme si křesťané, ale nevěříme v Boha ani v člověka

Svatý otec: Veškerý náš život probíhá mezi úbočím víry a propastí strachu

Papež: Násilí a nespravedlnost ve jménu náboženství těžce uráží Boha

 Nově na webu
Svatý otec: Blahoslavení mrtví, kteří umírají v Pánu

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O problémech s papežem

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Libanonský cedr - 100 let Orientálu

Rozhovory: Caravaggio zevnitř

Homilie: O Crux, Ave Spes Unica

Archiv zpráv říjen 17
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Starší zprávy >

Náš tip

Adolescence není patologie

Potřebujeme tvůrce pokoje, nikoli provokatéry konfliktů

Růst víry v kněžském životě