27. 2. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2358
Poslechem z webových stránek.1524
Četbou textů na webových stránkách.2762
Poslechem i četbou.1602


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Neodkládat obrácení

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností

Papež: Kdo je zvolen papežem, nemusí být nejinteligentnější, ale Bůh jej chce pro danou dobu




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Komentáře "Církev a svět" 

27.11.2016 

O revoluci a revolucích

Milan Glaser

Významový posun slova revoluce během posledních několika století je tak zásadní, že ho lze s určitou nadsázkou označit za revoluční. Jeho původní význam se objevuje roku 1543 ve slavném díle De revolutionibus orbium caelestis - O obězích nebeských sfér. V tomto díle dedikovaném papeži Pavlu III. podává Mikuláš Koperník svoje astronomická pozorování a analýzy. Slovo revolutio v něm znamená otáčivý pohyb tělesa. Byl to terminus technicus užívaný v poměrně úzkém kruhu znalců.

S tímto Koperníkovým spisem souvisí dnešní význam slova revoluce jenom velmi vzdáleně a na krkolomnosti této souvislosti se ukazuje obskurní povaha novověké mentality. Planeta Země zajisté obíhala kolem Slunce i před Koperníkem, který tento stav věcí vyslovil jako hypotézu, jež byla prokázána později (stejně jako některé jiné jeho objevy). Tento astronomický poznatek sice představoval značnou změnu, která však nastala výhradně v lidském myšlení a nikoli v realitě.

A jakkoli se může zdát převratným, pro praktický život lidí na této planetě tento poznatek převratným není. Koperník v této souvislosti mluví jen o jisté potěše mysli, kterou mu jeho bádání přineslo a kterou mohli zakoušet především ti, kdo se zaobírali pozorováním hvězdné oblohy. Lidé se tímto způsobem od nepaměti snažili porozumět tomu, co je přesahuje, byť na nesprávné adrese.

Vyprázdněné latinské slovo mající příchuť změny a slibující intelektuální útěchu, dostupnou jen zasvěceným, v novověku přestalo být srozumitelným vyjádřením poznatku a stalo se jakýmsi verbálním nástrojem svérázného zaříkávání. Změna, kterou označuje nový pojem revoluce, už se však netýká lidské mysli, nýbrž samotné reality nebo přesněji její sociální, ekonomické, kulturní či antropologické oblasti. Privilegovaná skutečnost, kterou v novověku označuje slovo revoluce, je – jak známo – hromadné násilí ve společnosti. Tento význam pronikl i do italského a španělského překladu Nového zákona, kde Ježíš v souvislosti s koncem světa mluví o válkách a vzpourách-revolucích (Lk 21,9).

Immanuel Kant se svojí „koperníkovskou revolucí“, jak nazval svoje filosofické snahy, zůstal ještě zcela na půdě vlastního myšlenkového přemítání. Teprve revoluce s přídomky velká a francouzská byla pojmenováním reálné a nikoli jenom pomyslné změny, totiž hromadného zločinného násilí a jeho neblahých důsledků, jakým byla např. genocida ve Vendée. Podobně tomu bylo v případě také velké, ale socialistické revoluce říjnové, která byla počátkem zločinného násilí a jeho krvavých důsledků v Rusku.

Intelektuální potěcha, kterou přinášelo astronomické pozorování „revolucí nebeských sfér“, tak byla bryskně nahrazena potěchou zločinců nad množstvím nakradené kořisti. A co říci o revoluci ze 60. let minulého století zvané sexuální?

Na všech těchto případech je patrné jedno: při přenesení slova revoluce z oblasti astronomie na politickou rovinu došlo k zásadnímu posunu. Toto slovo ztratilo svůj objektivní význam a stalo se nejen nástrojem označení násilných změn ve společnosti, nýbrž také nástrojem k jejich přehodnocování v myslích a srdcích lidí, jinými slovy nutnosti jejich pozitivního přijetí, ke kterému vybízí nádech vědeckosti onoho slova. Revoluce je však pouze ukázkou toho, jak funguje nominalismus, který je základem novověkého myšlení. Jde o svévolné používání slov za účelem odvedení pozornosti od pojmenované skutečnosti, znesnadnění jejího poznání a bránění lidem ve vzájemném dorozumění.

Příkladů takovéhoto verbálního překrucování reality i lidského myšlení by bylo možné jmenovat velké množství, kupříkladu „veřejné mínění“, „populismus“ či „islámský stát“. Hlavní roli v tomto matení lidské mysli hraje převaha mnohomluvnosti nad poznáním a vystupuje ve hromadných sdělovacích prostředcích. Tato převaha má sice v různých zemích různou podobu. Na lidi má však stejný účinek: nevraživost vůči každému, kdo nemá o věci stejné povědomí.

Další články z podrubriky Komentáře "Církev a svět"

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
19.2.17 O zfilmovaném Mlčení
12.2.17 Je Bible učebnicí politiky?
5.2.17 Věčná adolescence ideálního konzumenta
4.2.17 O piercingu a tetování
29.1.17 O populismu bez populismu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: eeská sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního poradu ve formátu MP3  

Eeský kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pooadu ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Římský biskup navštívil anglikánskou farnost Všech svatých

Papež František plánuje s canterburským arcibiskupem cestu do Jižního Súdánu

Papež podepsal dekret o mučednictví slovenského salesiána Tita Zemana

Papež: Buď Pán Bůh anebo pozemské idoly

Papež: K uzavření svátosti manželství je dnes třeba opravdového katechumenátu

Petrův nástupce: Nesměřujeme k velké světové válce o vodu?

Kultem osobnosti papežovi neposloužíme, říká kardinál Gerhard L. Müller

Diskriminace založená na výkonnosti není méně zavrženíhodná než jiné diskriminace

Solidarita neznamená jen velkorysé gesto, ale vytváření nové mentality

V Bohu je spravedlnost milosrdenstvím a milosrdenství spravedlností

Papež podpořil zemědělce z italských oblastí postižených zemětřesením

Mladí jsou jako dědici bez dědictví, schází jim náboženská kultura

 Nově na webu
Svatý otec: Bůh není vzdálený a anonymní

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): Politicky nekorektní, ale evangelní poselství Fatimy

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Papež interpretuje biskupy, nikoliv biskupové papeže

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv únor 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci