20. 2. 2017

RSS  RSS zpráv  Podcast denních pořadů       

Hlavní stránka

Zprávy

Svatý otec

Publicistika

Rozhovory

Homilie

Seriály

Speciály

Zvukový archiv

Denní programy


Redakce

Program

Frekvence

Fotogalerie

Technika

Historie

Kontakty


Anketa

Sleduji zprávy Vatikánského rozhlasu?

Poslechem na Rádiu Proglas.2328
Poslechem z webových stránek.1487
Četbou textů na webových stránkách.2724
Poslechem i četbou.1571


O webu

Rozhovory online

Rozšířené hledání

Odkazy


Zasílání novinek
Váš e-mail:

Nejčtenější

Evropský parlament zřídil mezinárodní fond na financování potratů

Gender ve školách = pokus na nezletilých lidských subjektech

Papež: Krajní přísnost vůči kněžím, kteří zradili své poslání




Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova

Res Claritatis

Vysokoškolské katolické hnutí Česká republika

Pastorace na webu



Katolik.cz

KTF UK

Stránky pro animátory seniorů

Návštěva papeže v České republice





 
Publicistika

 Reportáže, reflexe, sloupky 

18.8.2016 

Luther a židé

recenze knihy Thomase Kaufmanna Luther Juden

Anna Foa

Když ředitel nacistického antisemitského časopisu „Der Strürmer“ Julius Streicher uslyšel při norimberském procesu, že je odsouzen k smrti, překvapivě se odvolal na spoluviníka a prohlásil, že na lavici obžalovaných by s ním měl sedět Martin Luther. Je skutečně pravda, že Lutherovy spisy byly hojně využívány nacisty v antisemistké propagandě a že z jeho reformy odvozovaly své rasistické a antisemitstké teze. Je tomu však skutečně tak, že Luther byl Hitlerovým předchůdcem, který transformoval dávné vzorce nepřátelství vůči židům v antisemitská schemata v pravém slova smyslu, založená na krvi a ideji, že židé jsou ze své přirozenosti a nikoli pouze kvůli náboženskému předsvědčení, jiní než křesťané? Právě tím se zabývá kniha Thomase Kaufmanna, profesora církevních dějin na univerzitě v Göttingen nazvaná „Lutherovi Židé“ (Luther Juden, Stuttgard: Reclam 2014; italsky Gli ebrei di Lutero, Torino: Claudiana 2016). Jde o téma, které –je třeba připomenout – v posledních desetiletích v rámci reflexí nad Shoah poskytlo prostor pro mnoho analýz a studií, s cílem vysvělit odkud se v Lutherově myšlení vzaly tak diametrálně odlišné formulace: na počátku jeho činnosti „filosemitské“ a na konci života silně antisemitské.

Kaufmann se ve své studii snaží najít společný kořem obou těchto odlišných Lutherových postojů ve vztahu „židovské otázky“ k jeho teologii a jeho reformačnímu dílu. Jde o vnitřní problém křesťanství a zejména luteránské reformace, který nemá souvislost s konkrétními Lutherovými vztahy s židovskými obcemi v tehdejším Německu. Ostatně - jak Kaufmann ukazuje – šlo o vztahy velmi řídké. Na mnoha místech, kde se Luther zdržoval, žádní židé nežili, a setkání Luthera se skutečnými židy lze spočítat na prstech jedné ruky. Židé se tu opět stávají – tak jako v katolicismu – figurkou v interní hře křesťanského světa, obráceným zrcadlem většiny. Navzdory tomu, jakkoliv nijak nezakořeněny v konkrétní zkušenosti s židy v jeho okolí, se Lutherovy postoje během dvaceti let radikálně změní, takže přejde od textu považovaného za jednoznačně filosemitský „Ježíš Kristus se narodil jako Žid“ z roku 1523 k textům z roku 1543 především „O židech a jejich lžích“, který obviňuje židy z nejhorších ničemností od magie po rituální vraždy a požaduje jejich vyhoštění.

Kde hledat červenou nit, která by ukázala spojitost dvou takto odlišných postojů? - táže se Kaufmann. Onou červenou nití je pro něho návrat k čistotě původní evangelní církve a čtení Starého zákona křesťanskou optikou. Tak jako se katolická církev podle Luthera vzdálila původní čistotě, tak se také židé vzdálili posvátným textům a nechali se nakazit Talmudem. Jde o postoj, který má leccos společného se středověkými útoky na Talmud, které v něm viděly novou herezi, s tím rozdílem, že zde se míří současně na židy i na katolickou církev. Nyní však, když Lutherova reforma se svým návratem kpůvodní čistotě textů zahájila radikální proměnu církve, už nic nebrání tomu, aby židé křesťanství přijali. Zde má původ očekávání, že židé nyní hromadně konvertují na Lutherem transformované náboženství a přijmou toto obnovené křesťanství za své. Namísto očekávaných masových přestupů se obrátil pod Lutherovým vlivem pouze jediný žid, rabín Jacob Gipher, pokřtěný jako Bernard.

Je to tedy zklamání, co stojí za změnou Lutherova postoje k židům? Nebo lépe řečeno, idea, že pokud židé nekonvertují ani na Lutherem reformované křesťanství, je tomu tak proto, že jejich obracení není možné? Ve vývoji Lutherových názorů je zřejmý přechod od očekávání konverzí k naprosté nedůvěře v možnost obrácení, který ústí v představování obrazu žida zpočátku jako nevěřícího ale nikoli radikálně odlišného od křesťana, a posléze jako tvora ďáblem svedeného a podobného přízrakům lidového antijudaismu, včetně nezbytné hotovosti k travičství či rituálním vraždám. Je to obraz, který – alespoň v pozdním díle – příkře kontrastuje s představou Luthera jako zastánce tolerance a svobody myšlení, jaká se etablovala v Německu v období pietismu a osvícenství.

Pro Kaufmanna je Lutherův antisemitismus v podstatě nejen „temnou stránkou jeho povahy“, ale „integrální komponentou jeho osoby a jeho teologie“. Jediným způsobem, jak chápat jeho smysl a jak vytrhnout jeho postavu z reinterpretace, jakou učinil nacismus – říká Kaufmann – je zasadit ho do dobového kontextu a číst jeho invektivy s vědomím tehdejších lidových představ i negativního nastavení humanistů a mužů kultury. Zkrátka v kontextu nenávisti. Možná je tu však ještě další faktor, který by měl být brán v potaz, totiž role, jakou v těchto staletích hrála politika konverzí. Všude tam, kde se - jako v Itálii s jejími ghetty - upřednostňovaly misie mezi židy, mohli židé existovat. Všude tam, kde jako ve Španělsku v roce 1492 nebo v luteránském Německu, byly misie vůči židům označeny za nemožné, na místo proselytismu nastupovalo vyhánění a násilí. Je třeba si uvědomovat, že i toto byl historický kontext, v němž Luther formuloval své invektivy proti židům.

Z vatikánského deníku L´Osservatore Romano z 13. srpna 2016
přeložila Johana Bronková

Další články z podrubriky Reportáže, reflexe, sloupky

 odeslat článek     vytisknout článek


Související články
3.12.16 Rezoluce UNESCO chce negovat biblické dějiny, říká židovsko-katolická komise
1.10.16 Přání papeže Františka k židovským svátkům
17.1.16 Papež v římské synagoze: Bůh s námi má plány spásy
10.12.15 Teologický dokument o katolicko-židovském dialogu
18.11.15 Papež František navštíví římskou synagogu



Hlavní stránka | Zprávy | Svatý otec | Publicistika | Rozhovory | Homilie | Seriály | Speciály | Zvukový archiv | Denní programy
Redakce | Frekvence | Fotogalerie


Copyright © 2003-2017 česká sekce Vatikánského rozhlasu. Všechna práva vyhrazena. Adresa redakce: ceco@vatiradio.va.
Administrace: česká sekce Vatikánského rozhlasu. Technická realizace: Pavel Brestovský.

 
Záznam aktuálního poradu ve formátu MP3  

Český kanál Rádia Vaticán na You Tube  

Archív denních pořadů ve formátu Real Audio  
 Zprávy
Papež: Ježíš nenabízí nový občanský řád

Papež: pocit nepatrnosti je prvním podnětem důvěry v Boží moc

Papež navštívil nejmladší římskou státní univerzitu

Papež k alternativním hnutím: Největším ohrožením lidstva je pokušení dělit lidi na bližní a ne-bližní

Modlitba za mír není formalita

Nejhezčí vítězství je překonat sám sebe, řekl papež mentálně postiženým sportovcům

Evropský parlament zřídil mezinárodní fond na financování potratů

Syrský lékař: Aleppo je jako Hirošima bez atomové bomby

Nadace Centesimus annus ocenila blog o sociálním učení církve

Papež: Chlubím se Boží láskou, protože mne miluje Bůh

Petrův nástupce: Domorodé národy rovnocennou součástí obyvatelstva

Kardinálská rada jednala o vatikánských soudech

 Nově na webu
Svatý otec: Ježíš nás učí rozlišovat mezi spravedlností a odvetou

Publicistika (Komentáře "Církev a svět"): O zfilmovaném Mlčení

Publicistika (Reportáže, reflexe, sloupky): Podle Amoris laetitia znovusezdaní ke svátostem pod dvěma podmínkami

Rozhovory: Papež interpretuje biskupy, nikoliv biskupové papeže

Homilie: Cyklus homilií dočasně přerušen

Archiv zpráv únor 17
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728     

Starší zprávy >

Náš tip

Milosrdenství vyžaduje statečnost, vzdorujme teroru láskou

Co jsou jezuité?

Svět je unaven lživými nadšenci